Giftmakersken

av (forfatter) og Mona Berge (oversetter).

HarperCollins 2021 Innbundet

"En glemt historie. Et hemmelig kvinnelig nettverk. Gift som har gått i arv - og hevn.

I 1790-tallets London hviskes det i mørke kroker om Nella, som driver et litt annerledes apotek. I all hemmelighet hjelper hun kvinner å forgifte de mennene som behandler dem dårlig. Nella har bare to regler som må følges: Giften kan ikke brukes mot andre kvinner, og alt må bokføres i apotekets logg. Alt settes imidlertid på spill da 12 år gamle Eliza gjør en skjebnesvanger feil.

I nåtid tilbringer historikeren Caroline sitt tiende bryllupsjubileum alene på ferie. I Themsen finner hun tilfeldigvis en ledetråd til den over tohundre år gamle historien. Hvem var egentlig den beryktede og ettersøkte apotekeren? Ved et skjebnens lune er livet hennes på kollisjonskurs med apotekerens. Caroline begynner å grave i fortiden, og for hvert steg kommer hun litt nærmere sannheten.

En omveltende og berusende debutroman om hemmeligheter, hevn og den bemerkelsesverdige måten kvinner har vært der for hverandre opp gjennom tidene."

Forlag HarperCollins

Utgivelsesår 2021

Omtalt tid 1750-1799

Omtalt sted London

Har aldri hørt om forfatteren og kom over boka helt tilfeldig, vurderte om jeg skulle gidde å ta den med hjem - som regel må jeg være i riktig modus for å lese historisk krim. Men sannelig er jeg glad den ble med hjem! Woah!

Vi møter Caroline som skal reise fra Ohio til London for å feire deres 10 års bryllupsdag, men like før de skal reise oppdager hun at James har vært utro. Det ender med at hun reiser alene og helt tilfeldig finner hun en liten medisinflaske i sanden ved elvebredden ved Themsen...

I 1791 møter vi apotekeren Nella, en kvinne som hjelper kvinner. En dag kommer lille Eliza inn i apoteket til Nella og ber om hjelp til å ta livet av en mann.

Boka var ekstremt fengende og godt skrevet og jeg ble revet med fra første side! Jeg klarte rett og slett ikke å legge den fra meg og leste den ut med en gang, det ble en stille og rolig ettermiddag i heimen for å si det sånn! Sarah Penner har skrevet en bok til som også er oversatt til norsk, Londons åndelige selskap - den skal sjekkes opp snarest!

Bøker jeg ønsker å lese før 2026 det året jeg blir 40

• "Det tause vitnet" av Elly Griffiths