Gi ting til folket

Didrik Dahls annen bok

Gyldendal 2004 Innbundet

Under feiringen av første mai blir den kjente innvandrerpolitikeren Abebe Tulu funnet hengende livløs fra en bro, etter å ha deltatt i et rulleskirenn. Av en eller annen grunn blir Didrik Dahl gående rundt midt i politiets etterforskning. Han ser at løsningen ser ut til ha noe med det norske å gjøre, slike elementer som Didrik prøver å unngå. Dette er andre boka om Didrik Dahl.

Et pussig og muligens ondsinnet angrep på nordmenns forhold til fortid og til snø. Det er første mai, og Bianca har trukket Didrik Dahl med til Youngstorget, til et ritual han aldri har vært helt fortrolig med. Dagen skal deretter markeres med et rulleskirenn opp langs Akerselva, men i rennet blir den kjente innvandrerpolitikeren Abebe Tulu bokstavelig talt hengende etter . for så å gjenfinnes mange timer senere, livløst dinglende fra Aamodt bro. Av dype og noe uklare årsaker blir Didrik tuslende rundt midt i politiets etterforskning, uten at man akkurat kan si at han bidrar. Men løsningen på drapsgåten ser i hvert fall ut til å ha noe med det norske å gjøre, med natur og hvithet og fortid og røtter; til sammen elementer Didrik stort sett gjør sitt beste for å unngå.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205332218