Ghost light

2011 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Frittstående fortsettelse til Havets stjerne og Redemption falls.

Dublin, 1907. A young actress begins an affair with a damaged older man, the leading playwright at the theatre where she works. Outspoken and flirtatious, Molly Allgood is a Catholic girl from the slums of Dublin, dreaming of stardom in America. Her lover, John Synge, is a troubled genius, whose life is hampered by convention and by the austere and God-fearing mother with whom he lives. Their affair, sternly opposed by friends and family, is quarrelsome, affectionate and tender. Many years later, Molly, now a poverty-stricken old woman, makes her way through London's bomb-scarred city streets, alone but for a snowdrift of memories. Her once dazzling career has faded but her unquenchable passion for life has kept her afloat.

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted London Dublin

En må blomstre der hvor en er blitt plantet, pleide moren din å si. Når sorgen surner melken, så lag ost av den.

RENT VÆRELSE TIL LEIE
PASSER FOR PAR (GIFT)
IKKE FARGEDE
IKKE IRER
IKKE HUNDER

Han skrev et brev hvor han unnskyldte seg. Du memorerte hvert ord. Din dumme forelskede skolepike, så beruset av å ha blitt kvinne at det sto for deg som en troshandling å lære den utenat.

Husk å spise pent, ikke for fort, for det kan hende noen holder øye med deg, og selv om det er vanskelig å huske skikk og bruk når en er så sulten; kan en bli syk hvis en legger i seg som en bryggesjauer og det er ikke ladylike å gråte, selv ikke i takknemlighet. Ta det med ro, gi deg tid, det er en vakker dag, en morgen som aldri før har demret planeten, og sulten vil gå over og det er godhet og vennskap, og rim på bladene og ingen cyanidampuller som knuses og et manus å fremføre og gamle sanger å huske og en nygift skotte å erte. Verden er intet slakteri. Nei. Slett ikke. Den kan vende seg opp ned hvis du lar det skje.

Det var en skuespillforfatter med i følget, og han lirte av seg mer vås enn du ellers hører på et skuddår.

Bøker hvor handlingen i en og samme bok er plassert i flere tidsrammer. Utstilte bøker i biblioteklokalene februar 2016.

• "Som kråka flyr" av Ann-Marie MacDonald
  • "Himmelsk harmoni" av Péter Esterházy