Get a Life

av (forfatter) og Bente Klinge (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Romanen følger to parallelle spor. Amanda er hovedpersonen i begge fortellingene. Amanda er i den ene et barn, og i den andre en voksen kvinne. Barnet Amanda på barnehjem og i fosterhjem. Men hun klarer seg gjennom den vanskelige barndommen, og prøver selv å bygge opp et liv sammen med Thomas, som har en helt annen bakgrunn. De har en datter, og Amanda vil gi lille Laura all den varmen og kjærligheten hun selv manglet. Men materiell velstand er ingen garanti for et lykkelig familieliv. Både Thomas' ekskone og hans datter Louise hater Amanda og bekjemper henne med alle midler.

Enda en gang klarer Vita Andersen å skildre det utsatte barnet, det barnet som aldri har følt seg sett og elsket. Get a Life er en roman som følger to parallelle spor. Amanda er hovedpersonen i begge fortellingene. Amanda er i den ene et barn, og i den andre en voksen kvinne. Barnet Amanda blir fjernet fra sitt eget hjem og havner på barnehjem og i fosterhjem. Her er det snakk om å gjøre et barn fortred. Men hun klarer seg gjennom den vanskelige barndommen, og prøver selv å bygge opp et liv sammen med Thomas, som har en helt annen bakgrunn. De har en datter, og Amanda vil gi lille Laura all den varmen og kjærligheten hun selv manglet. Men materiell velstand er ingen garanti for et lykkelig familieliv. Både Thomas. ekskone og hans datter Louise hater Amanda og bekjemper henne med alle midler. En sår og moderne historie om forsømte barn, om en mors kjærlighet og om det smertefulle samlivet.«Vita Andersen er vendt tilbage i storform efter 11 års romanpause. Pausen har ikke fået Vita Andersen til at miste taget. Get a Life holder læserens hjerte i et fast greb . Det er historien om barnet, der bliver svigtet af de voksne og som selv kommer til at svigte som voksen. Fortalt i den flossede, rå og dog lette stil, som kun Vita Andersen mestrer. Hvis hun ligner nogen, er det en anden Andersen, Hans Christian.» John Chr. Jørgensen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205337381