Generalen i sin labyrint

Gyldendal 1996 Heftet

Historien om den legendariske søramerikanske frihetshelten Simon Bolivars siste dager. Hans kongstanke var å skape den største republikk i verden, men hans drøm ble lagt i ruiner og selv ble han en syk, ensom og bitter mann, ulik det idealiserte bilde av ham overlevert gjennom portretter og rytterstatuer. En bok om et menneske som var elsket og tiljublet av millioner, men som endte sitt liv i fornedrelse.

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788205244580

EAN 9788205244580

Serie Gyldendal pocket

Genre Magisk-realistisk litteratur Historisk litteratur

Etter hjemkomsten til Quito hadde Manuela bestemt seg for å forlate ektefellen, som hun beskrev som en dvask engelskmann som elsket uten lyst, konverserte uten behag, gikk sendrektig, hilste bukkende og skrapende, satte seg og reiste seg omstendelig og ikke engang lo av sine egne vittigheter.

Den tiden han har igjen, vil med nød og neppe strekke til for å nå frem til graven

Livet hadde gitt ham atskillige grunner til å mene at ikke noe nederlag var det siste.

Han red langsomt videre, med den feberhete hånden til den berømmeligste syke mann i Amerika knuget om underarmen hans lik en jaktfalk, mens luften begynte å syde, og de måtte jage noen ulykkesvangre fugler som flakset over hodene deres, som om de var fluer.

• "Patriarkens høst" av Gabriel García Márquez
  • "Se kjærlighet" av David Grossman
  • "Kidnappet" av Gabriel García Márquez
  • "Den utrolige og sørgelige historien om den troskyldige Erendira og hennes hjerteløse bestemor" av Gabriel García Márquez
  • "Jeg har betjent kongen av England" av Bohumil Hrabal
  • "Den store sangen - i utvalg" av Pablo Neruda