Gaven til mor

av (forfatter) og Ellen Christensen (oversetter).

Juritzen forlag 2011 Innbundet

Nathans mor er døende av kreft, og hans største ønske er å kjøpe et par fine sko til henne til jul, slik at hun kan være pen på den siste reisen. I butikken møter Nathan den vellykkede advokaten Robert Layton. Møtet kommer til å forandre livet til dem begge to.

Nathan er åtte år, og hans elskede mamma er i ferd med å dø av kreft. Til jul vil han gi henne verdens vakreste sko, så hun kan være pen på den siste reisen. Hadde han bare hatt penger nok. Robert er en vellykket advokat som har alt i livet, men likevel ingenting. Han kjenner knapt konen og barna han skal kjøpe gaver til. Et tilfeldig møte i en butikk, og to forskjellige verdener krysses og forandres. "Gaven til mor" er en vakker fortelling om familie, varme og kjærlighet slik det bare kan oppleves når julens høytid gir oss klokskap.

Forlag Juritzen forlag

ISBN13 9788282051897

EAN 9788282051897

Har egentlig delte meninger om denne boka. Boka hadde et for enkelt og svulstig språk. Det legges opp til at du ikke kan tenke selv. Karakterene og selve historien har for lite dybde slik at historien i seg ikke blir troverdig. Alt ( mye) er gått over en harelabb bare for å få fram budskapet. Det virke som forfatteren brenner mer for budskapet enn historien i seg selv.

Men på et forunderlig vis så appellert historien til meg allikevel. Jeg følte sterkt med karakterene og hjertet mitt både smeltet og gråte. Jeg måtte noen ganger tørke noen tårer. Jeg synest budskapet med boka var utrolig bra og siden det ikke er pakket inn så lyser det STERKT igjennom. Dette er boka jeg vil gi til flere og som ikke leser så mye til vanlig. Men det tør jeg ikke fordi det kan gi et sterkt og kanskje smertefullt spark i ræva. Det er akkurat derfor jeg vil gi disse personene denne boka.

Kvinner ønsker seg ikke ting, Robert. De vil ha din oppmerksomhet. Barn ønsker seg ikke materielle goder. De kan bare leke med en ting av gangen. Hva de ønsker seg, er en far som gir dem oppmerksomhet og som holder rundt dem og som ler sammen med dem. Det er det eneste mennesket noensinne har ønsket seg siden tidenes morgen!

Livet forstås baklengs, men må leves forlengs. (Søren Kierkegaard)

Dødens makt er begrenset -
Den kan ikke utslette minnene
eller drepe kjærligheten
Den kan ikke ødelegge selv
den mest forslitte tro
Eller for bestandig uskadeliggjøre
det minste håp om gud
Den kan ikke gjennomsyre sjelen
og den kan ikke forskrøple ånden
Den bare atskiller oss for en tid
Det er den eneste makt døden
kan gjøre krav på
- INGENTING ANNET

Noen mennesker lever sitt liv på en slik måte at de hele tiden overser de små miraklene som skjer hver eneste dag - disse små velsignelsene som Gud sender oss fra himmelen, de som får oss til å smile eller le eller gir oss klump i halsen, og som forsiktig drar oss litt nærmere ham.

Alle som sier at livet er enkelt, bure få en skikkelig ørefik. De aner ikke hva de snakker om. Livet er ikke enkelt. Når du nesten begynner å forstå hva det dreier seg om, kjører de deg vekk i en begravelsesbil.

• "Fra hjerte til hjerte" av Märtha Louise
  • "Glassarven - roman" av Marci Alborghetti
  • "Den tapte historien" av Kim Fay
  • "Kanskje aldri" av J. A. Redmerski
  • "En sommer ved havet - roman" av Katie Fforde
  • "Etter verdens ende - en historie om å velge livet" av Bianca Tønnessen Vestvik