Gaven

Aschehoug 2016 Innbundet

Gaven er en roman basert på livet til Anne Brannfjell, husmannsdatteren som ble Norges mest kjente kloke kone. Den er en fortelling om frykt og fortielse, men også om kjærligheten og tillitens plass i våre liv, og om mulighetene som åpner seg når vi våger å stå ved oss selv.

Siden hun var liten, har husmannsjenta Anne visst at hun er født med en gave, en evne til å se, og et kall til å hjelpe syke og lidende. I stedet for å være stolt over denne gaven, gjemmer hun den bort. Hun vil ikke være annerledes.

Vinteren 1841 reiser Anne fra Vardal til Christiania for å tjene hos byens mest berømte gullsmed og hans unge, vakre kone. Hun har valgt den veien hun tror er den rette. Det eneste hun har med seg er noen tørkede planter, en sort bok og en hemmelighet. Livet i Christiania er ikke som hun hadde trodd, og det er først da hun tror at hun har mistet alt, at Anne finner kraften til å stole på hvem hun er.

Gaven handler om Annes kamp for å finne sin egen vei - og å våge å gå den. Det er en historie om dyp fattigdom, svik og krenkelser, men det er også en kjærlighetshistorie om mot, håp og om å finne veien hjem.

Ellen Vahr er Anne Brannfjells tipp-tipp-oldebarn, og Gaven er hennes første roman.

ISBN13 9788203360794

EAN 9788203360794

Genre Historisk litteratur Biografisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt person Anne Brannfjell

En lettlest og velskrevet bok. Troverdig framstilling av fattigfolks sjebne og hverdag på 1800-tallet. En lun og givende fortelling, spesielt med tanke på at den har røtter fra virkelige hendelser. Jeg er glad jeg vant denne boka og fikk lest den.

Fim roman av (roman)debutant Ellen Vahr, om hennes tipptippoldemor Anne Brannfjell, Norges mest kjente kloke kone. Mer i bloggen her

Her er en oversikt over bøker jeg har lest i 2016. Bøkene legges kronologisk inn etter lesedato.

• "Hemmeligheten" av Kathryn Hughes
  • "Skjebnedansen" av Lucy Foley