Gastronomi

til bords med historien

Aschehoug 1987 Innbundet

Forfatteren tar opp mattradisjoner fra steinalder til i dag, verden rundt. Han viser i hvilken grad maten er tilstede i alle sammenhenger i menneskelivet og samfunnslivet. Maten spiller en rolle i barneoppdragelse og kjærlighetsliv, den er en politisk faktor i torskekriger og kornboikotter, den er et statussymbol i den rike verden og det eneste nødvendige for de sultende. Boka har eksempler på gamle og ukjente oppskrifter fra Kina og Rom, fra kalifenes Bagdad og Ludvigenes Paris, fra renessansens Italia og fra Victoriatidens England. Har kilder og oppskrifts- og stikkordregister.

Utgivelsesår 1987

ISBN13 9788203156489

EAN 9788203156489

Serie Maxi-bok

født den 15. juli 1941 i Halden
Wikipedia
En mangeårig kringkastingsmann og forfatter
Notaker kan og regnes blant våre store Ibsen-kjennere.
Notaker skrev også forordet til faksimileutgaven 1993; Huusholdnings-bog indrettet efter den almindelige Brug i Norske Huusholdninger av Maren Elisabeth Bang (førsteutgave utgitt 1831)

• "Alle tiders kokebøker - med 100 historiske oppskrifter" av Henry Notaker
  • "Ganens makt - norsk kokekunst og matkultur gjennom tusen år" av Henry Notaker
  • "Ibsens Italia" av Atle Næss
  • "Firfislens smil" av Joao Ubaldo Ribeiro