Gangsta Granny ; Gangsta Granny

av (forfatter) og Tony Ross (illustratør).

2016 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Another hilarious and moving novel from David Walliams, number one bestseller and fastest growing children's author in the country. A story of prejudice and acceptance, funny lists and silly words, this new book has all the hallmarks of David's previous bestsellers. Our hero Ben is bored beyond belief after he is made to stay at his grandma's house. She's the boringest grandma ever: all she wants to do is to play Scrabble, and eat cabbage soup. But there are two things Ben doesn't know about his grandma. 1) She was once an international jewel thief. 2) All her life, she has been plotting to steal the Crown Jewels, and now she needs Ben's help...

Utgivelsesår 2016

Serie Gangsta granny (1)

Genre Humor

David Walliams er en britisk skuespiller og komiker, kanskje best kjent fra serien Little Britain. Men han har også skrevet noen hysterisk morsomme barnebøker, bla Gangsterbestemor!

Ben hater å være hos bestemor. Hun er gammel, tunghørt, lukter kål og promper når hun går. Og hun vil bare spill Scrabble. Alt hun lager smaker kål og lukter kål. Bestemor er dørgende kjedelig ! Men en kveld Ben er hos bestemor oppdager han at hun lever et dobbeltliv!! Hun er faktisk en av landets mest fryktede smykketyver...og nå drømmer hun om å stjele kronjuvelene. Og fra den kvelden er ikke bestemor kjedelig i det hele tatt....for nå skal Ben hjelpe Gangsterbestemor med verdens største kupp!!

Jeg leste denne boka i løpet av 3 lunsjer på jobb, den er altså veldig lettlest...og hysterisk morsom :D Dette er britisk humor som egner seg veldig godt her i Norge :) Jeg lo høyt flere ganger for meg selv der jeg satt, og DET er et godt tegn;) Dette er humor som slår an både for barna og for oss voksne. Det er så utrolig mange morsomme kommentarer, beskrivelser og uttrykk som gjør den så himmla artig !!Samtidig er det litt alvor i den, som gjør den utrolig rørende og fin.Rørende og hysterisk morsom....det er en god forfatter som klarer å kombinere de to egenskapene ! Veldig, veldig bra :)
Passer for barn fra 8 år og opp til 110 år :)

Denne boken var veldig morsom, jeg likte denne boken virkelig!!!

Denne boken syntes jeg er ganske bra fordi den har en ganske sjokkerene slutt og handlingen er ganske spesiel.

Dette er en bok av David Williams som handler om en gutt som heter ben. og han har lyst til å bli en rørlegger. men foreldrene han er bare opptatt av selvskapsdans. hver fredag må ben dra til bestemor fordi foreldrene skal se på selvskapsdans.

Bens drøm er å bli rørlegger. Men det er ikke foreldenes drøm. Deres drøm er at han skal bli danser, bli berømt og bli med i «Stjernene danser» på TV. Hver fredag må Ben være hos bestemor fordi foreldrene enten er publikum på «Stjernene danser» eller er ute på restaurant. Ben må ta til takke med bestemors utallige kålretter (kålsuppe, kålkake, kålruletter, kålsjokolade…) – og Scrabble.

Bestemor er en gammel, grå dame som promper ganske mye, hun bor i et lite, nedslitt hus i Gråfaret. Tiden går veeeeeeldig saaaaakte når Ben er hos bestemor. Men en lørdag morgen er Ben på jakt etter sjokoladekjeks til frokost. Da oppdager han at bestemor kanskje er litt mer spennende enn han og foreldrene har trodd. Bestemor må innvie sønnesønnen i sin store hemmelighet. Hun er nemlig gangster!

Nok er morsom fortelling, med litt alvorlig undertone, fra David Walliams. I fjor kom «Den rikeste gutten i verden». Begge bøkene egner seg veldig godt til å lese høyt.

TJK

Ben kunne ikke forestille seg hvordan bestemor hadde vært som ung. Han hadde bare kjent henne som en gammel dame. Han innbilte seg vel egentlig at hun var blitt født som en gammel dame. Slik at når moren hennes en gang for lenge siden hadde født barnet, og spurt jordmoren om det var en gutt eller pike, så hadde jordmoren svart: "Det er en gammel dame!"

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Hva gir man de som har lest alle pingle-bøkene eller venter på neste?
Noen forslag...

• "Demontannlegen" av David Walliams