Game

av (forfatter) og Fartein Døvle Jonassen (oversetter).

Gyldendal 2014 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er den andre boka om Jazz Dent.

Fra den kritikerroste forfatteren Barry Lyga kommer den nervepirrende oppfølgeren til I Hunt Killers - og denne gangen er både innsatsen og dødstallet høyere.

På bordet foran morderen lå de fire mobiltelefoner. Billige. Bruk og kast. Morderen visste ikke hvilken av dem som ville ringe, så han sørget for å ha alle sammen ladet. De hadde kommet til ham sammen med flere andre i en eske, sendt fra et sted utenbys, med instruks om å holde dem ladet og påslått til enhver tid. For morderen kunne "utenbys" like gjerne ha vært månen.
New York var hjemme. New York var trygt. New York var jaktreservatet.
Hils på Jazz Dent: sønnen til verdens mest beryktede seriemorder.
Flere måneder er gått siden Jazz hjalp politiet i Lobo's Nod med å ta seriemorderen som gikk under navnet Imitatoren. Hver dag siden det har Jazz bebreidet seg selv fordi han indirekte hjalp faren med å rømme fra fengselet. Nå er Billy Dent på frifot, klar til å drepe igjen.
Jazz' ry har bredt seg langt ut over den søvnige hjembyens grenser, og når en iherdig etterforsker fra New York kommer på døra og ber om hjelp med en ny sak, kan ikke Jazz si nei. Hat-Dog-morderen terroriserer New York, og politiet famler i blinde.
Jazz har allerede oppklart én forbrytelse, men til en høy pris. Uskyldige mennesker ble drept på grunn av ham. Kan han gjøre opp for seg ved å ta Hat-Dog-morderen? Eller vil Jazz bli fanget i morderens blodige spill?
Og et sted der ute sitter Billy og følger med ... og venter.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205464681

EAN 9788205464681

Serie I hunt killers. Jazz Dent (2)

Genre Thrillere

Omtalt sted New York

Superspennende oppfølger til I hunt killers. Jeg gleder meg til fortsettelsen. Denne var enda mer spennende enn den første! Og det er ikke bare ungdommen som har glede av bøkene til Barry Lyga altså.

Barry Lygas "Game", den andre boken i om den unge seriemorderjegeren Jasper "Jazz" Dent, er på mange måter bedre enn den første boken presenterte leserne for Jazz, Connie-den afroamerikanske kjæresten hans, bløderen Howie, G. William Tanner, sheriffen i Lobo's Nod, som fakket Billy Dent, faren til Jazz og en av USAs verste seriemordere.

Spenningen er mer fortettet, skurken er mer sofistikert og plottet er mer interessant. Men så kommer slutten, og driter og pisser over det hele.

Det skjer ved at boka slutter på en cliffhanger. Jeg har ingenting mot bøker som slutter på en høy og spennende note, så lenge disse bøkene følger et mønster som er etablert av den første boka.

Harry Potter-bøkene er et godt eksempel. Det samme er bøkene av Limony Snicket. Lygas første bok om Jazz, etablerte at hver bok skulle fokusere på én sak. Det gjør ikke denne. Den har to historier, hvorav en begynner på slutten.

Da kan jeg ikke la være med å sitte igjen med en følelse av å ha blitt lurt. Det har jeg ikke følt siden jeg leste T. Cooper og Allison Glock Coopers «Forvandlerne», og før det, et par av James Pattersons bøker, som også slutter på en cliffhanger av de latterlig store.

Boka har altså kvaliteter jeg satte pris på, men på grunn av slutten kan jeg ikke få meg selv til å gi den en bedre terningkast enn to.

Om bare forfatteren hadde kalt den «Game- Part 1».

Styr unna.

• "Blood of My Blood (I Hunt Killers)" av Barry Lyga
  • "Espen Askeladd og Sydenkongen" av Arne Svingen
  • "Forvandlerne" av T Cooper
  • "Livet uten plast - hverdagstips og oppskrifter til hus, hjem og hage" av Anneliese Bunk
  • "Ingen vei tilbake" av Michelle Gagnon
  • "Broren min er en superhelt" av David Solomons