Galveston

av (forfatter) og Guro Dimmen (oversetter).

Press 2015 Innbundet

Ray Cody er etter eget syn en dårlig mann, dødssyk og med lungene fulle av kreft og ingen å leve for. Han har tidligere hatt en kort flørt med sjefens kjæreste og skjønner at rutineoppdraget han blir sendt på, kan være en potensiell dødsfelle. Og det er det. Men Ray gjør mot dem det de ville gjøre mot ham og etter en røyktung voldsscene er Ray stort sett i live og de andre døde. Men før Ray rømmer, finner han en skamslått kvinne i huset, og han ser noe i det skremte blikket hennes, noe som rører ham og som får ham til å ta henne med. Sammen rømmer de fra New Orleans til Galveston i Texas - en dårlig beslutning.

Skjebnene deres flettes sammen langs motorveien, og et slags vennskap oppstår på lugubre barer og dårlige motellrom. De slår seg ned sammen med andre fortapte sjeler, blant trailere, bilvrak og knuste drømmer, med døden en billengde bak. Håpet om trygghet er raskt tapt. Rocky er en jente med en historie, en historie som vil forfølge og ødelegge Ray for lang tid.

Pizzolatto har skapt en stor, trist og kraftfull bok som sitter lenge i, en potent og visuell thriller som er vanskelig å legge fra seg, skrevet i en mørk og vakker prosa.

Pizzolatto har hatt enorm suksess som den eneste manusforfatteren bak HBO-serien True Detective. Serien har fått glitrende kritikker og er gjennomgående blitt rost for manus og originalitet.

Forlag Press

Utgivelsesår 2015

Genre Spenning

Omtalt sted USA

Dette var en lekker liten sak. Kjøpte den hovedsaklig basert på all hypen TV-serien True Detectives har fått, og - naturligvis - fordi det lille jeg leste i bokhandelen tiltalte meg. Dette var skittent og vondt, men allikevel engasjerende og nesten litt vakkert. Det går litt fram og tilbake i tid, og innimellom er det kanskje bittelitt vanskelig å henge med. Og når alt kommer til alt er det kanskje ikke allverdens "handling" heller. Men det er lenge mellom hver gang jeg må legge bort en bok fordi jeg ikke vil grine på bussen...

Galveston er skrevet av mannen bak den kritikkeroste TV-serien True Detective, som regnes som en av de beste krimseriene siden The Wire gikk på 00-tallet. De som tror at også hans roman fra 2010 er like genial som tv-serien, bør roe sine forventinger par hakk ned. For dette er ikke en "True Detective" historie eller en forløper til det, selv om handlingen er lagt i flere tidsperioder og foregår i samme geografiske område som sesong 1 (Louisiana og Texas). For det er en forskjellig mellom å skrive en tv-serie og en roman. Uavhengig av dette er romanen ikke bortkastet tid å lese og minner på mange måter på de siste romanene til vår egen Jo Nesbø. Spesielt Sønnen og Blod på snø. Romanen er spennende og lett leselig å lese. Passer perfekt å lese når man f.eks. venter på neste sesong av True Detective eller vil lese noe med spennende handling enten i ferien eller når som helst på vei til jobben eller før man legger seg. Boken har passe lengde på de fleste kapitlene.

“Det som gjorde meg mest forbanna, var at hun hadde ødelagt ensomheten min. Jeg hadde hatt det helt fint alene.
Jeg mener, jeg fikk meg et ligg når jeg trengte det, men jeg var alene.
Nå var det liksom ikke helt tilfredsstillende å være alene lenger.”

Når jeg leste, ble jeg så oppslukt av ordene og det de representerte, at jeg ikke la merke til tida som gikk, slik jeg pleide. Det overrasket meg at det fantes en slik frihet i noe som ikke besto av annet enn ord. Og jeg følte at jeg hadde gått glipp av noe helt avgjørende, for lenge siden.

"Jeg grublet over problemet hennes og dro ut en sigarett, dunket den mot bordet og sa: Det virker ikke rettferdig, fordi det er tilfeldig. Men det er derfor det er rettferdig. Skjønner du? Det er rettferdig på samme måte som lotteriet er rettferdig."

Thomas prøver seg på 12

• "Rocky facer demonene" av Martin Kellerman
  • "En by i brann" av Don Winslow
  • "Navnenes hus" av Colm Tóibín
  • "Den ukuelige - en historie fra andre verdenskrig om å overleve" av Laura Hillenbrand
  • "Bøddelens sang" av Norman Mailer
  • "Den svarte boksen" av Michael Connelly