Gal manns kakao

og andre historier fra landet bak døra

av (forfatter) og Lars Tothammer (illustratør).

Gyldendal 2005 Innbundet

Boka inneholder fire fortellinger fra landet bak døra: Gal manns kakao, Hunden som var verdens største detektiv, Fantasien som forsvant og To trær er et for mye. Vi følger Marcus og Juni på eventyr i fantasilandet og møter den rosa hunden - verdens største detektiv.

«Gal manns kakao» er vestlendingen Yngve Frøyens tredje bok for barn. Og som de to foregående, handler også denne om Marcus og Juni og Landet bak døra . dette landet der fantasiene rår og bokstavelig talt hamrer på døra inn til familiens hus og den forgjettede virkeligheten. Men fantasiene er mildt sagt uregjerlige, og kan være en fare for liv og helse og rikets sikkerhet hvis de slipper igjennom. «Gal manns kakao» består av fire fortellinger. I Mammaen som ikke ville sove, har Marcus et problem av det vonde slaget. Mamma er syk, og må opereres. Men hun tåler ikke bedøvelse, og legene vet ikke hva de skal gjøre. Hvis hun ikke sover, så kommer hun til å dø! Boka forteller dem at de må bruke fantasien Marcus og Juni går ut i mammas mareritt, og skjønner hvorfor det er umulig for henne å få sove. .En gal vitenskapsmann og kakaoen hans blir redningen. I Hunden som var verdens største detektiv møter vi Inspektør Rosa. Han tar seg inn i huset, og jobber som en gal for å sikre seg spor og beviser som kan felle Marcus, og få ham arrestert. Problemet er bare at Marcus ikke aner hva anklagen mot ham er! Fantasien som forsvant er en fryktelig demon ved navn Dag . en gammel munks uhyggelige fantasi, viser det seg. Det holder på å gå riktig galt for våre to tapre helter. Og før vi kommer så langt har vi møtt både rastløse spøkelser og hodeløse hester...To trær er ett for mye; det er det ingen tvil om. Dette juletreet påstår at familiens gode, gamle tre endte sine dager som IKEA-kommode, og trenger seg inn. Det påstår at det heter Marcus og prøver å ta plassen som sønnen i huset. Riktig grusomt er dette smiskete, falske juletreet, og det tar lang tid før de godtroende foreldrene til Marcus skjønner hva som holder på å skje. I Frøyens univers er det humoristisk, alvorlig, tankevekkende, underholdende og ikke minst fullspekket med fantasi. En stor leseropplevelse!

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205337831

EAN 9788205337831

Serier 10:12 Landet bak døra (3)

Genre Humor Fantasy