Gaffelbiter biter ikke

Commentum 2008 Innbundet

Dette er historien om Kåre Rostøl og John Aksel Granberg som var aktive i den illegale virksomheten under andre verdenskrig. Når motstandsgruppen blir sprengt i desember 1944 må de gå i dekning. De skal til Sverige og videre til England, men i Sirdal møter de Kasper Idland som har fått i oppdrag å danne en motstandsgruppe.

"Gaffelbiter biter ikke" er historien om Kåre Rostøl og hans kamerat John Aksel Granberg som måtte gå i dekning under krigen. De drev begge med illegal virksomhet. I desember 1944 ble motstandsgruppen sprengt. Planen var at de skulle til Sverige og videre til England. Men slik gikk det ikke. I Sirdal traff de nemlig Kasper Idland som hadde fått i oppdrag å danne en motstandsgruppe. "Gaffelbiter biter ikke" er bare en av flere særmeldinger som ble sendt på radio fra London til motstandsgrupper som var i fjellet. Når særmeldingen hørtes på radio var dette en beskjed til motstandsgruppen i Sirdal at de kunne vente flydropp med proviant og våpen fra England samme natt. Spenningen steg når flyene kom lavt over fjelltoppene og fallskjermene hang som blomsterbuketter på himmelen. "Gaffelbiter biter ikke" er en bok som handler om lengsel og fortvilelse, om kameratskap og hendelser som førte til livsvarig vennskap mellom to kamerater.

Forlag Commentum

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Rogaland

Omtalt person Kåre Rostøl John Aksel Granberg

Jack Rostøl "Gaffelbiter biter ikke ..." Kåre Rostøl og hans kamerat John Aksel Granberg drev med illegal virksomhet og måtte gå i dekning under krigen. Sammen med et knipe motstandfolk la de ut på den strabasiøse ferden mot Sverige. Og videre til England. De kom ikke lenger enn til Sirdal, der de traff Kasper Idland, som hadde fått i oppdrag å danne en motstandsgruppe.
«Gaffelbiter biter ikke ...» er en bok om overlevelse mot alle odds, og om hendelser som førte til livsvarig vennskap mellom to kamerater.
«Gaffelbiter biter ikke» var en av flere særmeldinger som ble sendt på radio fra London til motstandsgrupper. Da særmeldingen hørtes på radio, var dette en beskjed til motstandsgruppen i Sirdal om at de kunne vente flydropp med proviant og våpen samme natt.

I boka får vi historien slik forfatterens far har fortalt det til familien sin seksti år etter. Vi får et godt innblikk i hvordan faren levde både før og under flukten, frem til freden kom til Norge. Vi får et innblikk i angsten og frykten for angiveri som alle i motstandsbevegelsen levde med. Alle var ikke så heldige at de kom hjem etter krigen, og mange ble utsatt for tortur. De som var engasjert i motstandsbevegelsen under krigen gjorde en utrolig viktig jobb. Min farfar var selv med i motstandsbevegelsen, men dette vet jeg dessverre ikke så mye om. Dette er en viktig del av Norges historie som aldri må bli glemt, og er du interessert i krigshistorie er dette ei bok du absolutt bør lese. Den gir et fint innblikk i hvordan det var å være i motstandsbevegelsen.
Boka har et lettlest og greit språk, og er ikke så faktatung som noen slike bøker kan være. Den er også en godt fortalt historie om den lokale krigshistorien, og jeg anbefaler den gjerne videre.
Karakter 4

Boka er et leser eksemplar fra Forlagshusetvest.