Gærne grønne øyne

av (forfatter) og Jan Chr. Næss (oversetter).

Gyldendal 2004 Innbundet

Franky forteller hva som har hendt det siste året fram til moras mystiske forsvinning, og om hennes egen kamp for å oppdage og akseptere sannheten om foreldrenes forhold. Når Frankys mor begynner å oppholde seg i hytta, er det opplagt at det er Frankys far, den populære sportskommentatoren Reid Pierson, som bestemmer når kona kan komme og gå. Reid er ei sjarmerende bølle, og får han det ikke som han vil, kan han ty til vold. Når mora forsvinner, må Franky innse hva volden som hun har vært vant til faktisk betyr, og hun må finne ut om hun er modig nok til å ta igjen mot faren sin.

Verdenskjent forfatter med kritikerrost ungdomsroman Senere tenkte jeg på det som å krysse en elv. Fra et kjent område til et ukjent. Fra et sted der folk kjenner deg til et sted der folk bare tror de kjenner deg.For meg startet det for litt over ett år siden i juli. Et par uker etter fjortenårsdagen min. Det var da Den Grønnøyde Gærningen flyttet inn i hjertet mitt.Når foreldrene separeres, har ikke Franky Pierson noe problem med å bestemme seg for hvem hun skal ta parti for. Det var tross alt moren som valgte å flytte fra dem. Og når moren plutselig forsvinner, tror Franky at hun rett og slett har stukket av og forlatt familien for godt. Men en del av henne . den hun kaller Den Grønnøyde Gærningen . vet at noe ikke stemmer. Og det blir Gærningen som må åpne Frankys øyne for sannheten ...Familien Pierson er tilsynelatende den perfekte familie: Faren Todd er tidligere fotballstjerne, nå elsket og berømt sportskommentator, omgitt av TV-kjendiser, millionærer og sin vellykkede familie. Innad i familien har han et sykelig kontrollbehov, men denne siden av ham er det bare familien som ser, og ettersom de elsker (og frykter) ham, forsøker de så godt det lar seg gjøre å ikke se, de heller.Så lenge de gjør som han vil og ikke irriterer ham, er alt bra. Men så en dag er ikke moren lenger fornøyd med bare å være sin manns vakre kone; alltid ved hans side. Og den perfekte fasaden begynner å rakne.Gærne, grønne øyne er spennende som en kriminalroman og uhyggelig som en psykologisk thriller. En velskrevet, klok og helstøpt roman som holder leseren i ånde til siste slutt.

Utgivelsesår 2004

• "Alle har eit sultent hjerte - roman" av Bjørn Sortland
  • "Herbert Crumps ekteskap" av Ludwig Lewisohn
  • "Kjøkken ; Moonlight shadow" av Banana Yoshimoto
  • "Køen - roman" av Vladimir Sorokin
  • "Årets påskekrim - 13 kriminalnoveller fra spenningens mestere" av Karin Fossum
  • "Svart jente / hvit pike" av Joyce Carol Oates
  • "En gang" av Morris Gleitzman