Gabriellas flukt

Schibsted 2012 Heftet

Sande i Vestfold, 1908. Sammen med sønnen Ole Johan flytter Gabriella inn på gården Øvre Tronstad. Det vekker oppsikt at ei rikmannsdatter bosetter seg der, men samtidig er det ingen som vil snakke om den tragedien som fant sted på Øvre Tronstad for to år siden.

Sammen med vesle Ole Johan og en eldre barnepike, flytter vakre og stolte Gabriella inn på storgården Øvre Tronstad i Sande. Det vekker oppsikt når en rikmannsdatter fra Drammen velger å bosette seg i bygda. Hva har hun gjort som gjør at hun velger å leve et liv som er så fjernt fra det hun er vant til? Og hvorfor er hun alene med gutten? Gabriella får vite at det to år tidligere hendte noe tragisk på Øvre Tronstad, men folk vegrer seg for å si noe om den grufulle hendelsen. Hva var det egentlig som skjedde på gården - og hvorfor ble den stående forlatt? - Jeg vil ikke si mer enn at to mennesker mistet livet den skjebnesvangre kvelden. Gabriella ble rykket tilbake til nåtiden av Vardals ord. Hadde det skjedd et dobbeltmord her? Var det derfor ingen andre hadde villet overta gården? - På hvilken måte, mener du? - Å, vi skal la herr og fru Tronstad få hvile i fred, svarte Vardal svevende.

Forlag Schibsted

Serie Der vinden hvisker (1)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted Vestfold

Torill Thorup er for meg hemmelighetenes dronning. Hun har en egen måte å legge ut mysterier på og nøster de så fint opp. Som alltid starter serien med en liten flik av hva som skjedde. Liker hvordan hendelser i fortiden påvirker fremtiden.
Det er et variert persongalleri vi blir kjent med i 1. bok. Gabriella, hvilke hemmeligheter har hun? Og hva skjedde på Øvre Trondstad for 2 år siden?
Miljøet er som alltid godt beskrevet, og språket flyter lett.
Gleder meg til å følge med videre, for her aner jeg store mysterier som vil ha en spennende løsning.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

• "Hevnens vokter" av Elin Brend Johansen
  • "Hovmodets fall" av Elin Brend Johansen