Gå med meg

Liv forlag 2020 E-bok

Kriminalromanen «Gå med meg» handler om Kristine og hennes oppvekst i et kristent miljø på Nord-Jæren på 80-tallet. Kristine er en del av en kristen gjeng. Hun og vennene drar på konserter og møter, og har et sterkt samhold. Men troen, den sosiale kontrollen og skammen truer med å splitte dem.

Sonja Holterman (født 13. april 1971 i Harstad) er en norsk krimforfatter og journalist, oppvokst i Sandnes, bosatt i Oslo. Hun har også bodd et år i Frankrike. Holterman har studert kriminologi, sosiologi og statsvitenskap på Universitetet i Oslo, og studert radiojournalistikk ved Høgskolen i Volda. Hun har arbeidet i flere stillinger i NRK, i Dagsnytt, som reporter i Dagsrevyen og i Redaksjon 21. Hun har vært nyhetsreporter i Dagbladet i åtte år, og arbeider i 2014 som journalist i fagbladet Utdanning. Holterman debuterte som forfatter med kriminalromanen Presteskapet i 2012. og ga ut krimroman nummer to i 2014.

Forlag Liv forlag

Utgivelsesår 2020

Serie Ira Torgrimsson (3)

Genre Krim

Omtalt tid 1990-1999

Omtalt sted Rogaland

Sonja Holtermann "Gå med meg"

Flere tusen unge er samlet til russetreff i Kongeparken. På en høyde over parken ligger en kvinne. Hun har på seg en gammel russedress fra 1990 med et hvitt kors teipet på buksebeinet. Mens ungdommene fester starter jakten på kvinnens morder.

Dette er den tredje boken om krimjournalisten Ira Torgrimsson. Hun blir sendt til landsstevnet for russen i Kongeparken på Ålgård utenfor Sandnes i Rogaland for å dekke begivenheten, men vil egentlig helst hjem til datteren sin i Oslo. Da det skjer et drap i parken,  innfinner hun seg likevel etter hvert med at hun må bli der for å skrive om saken.
Boka starter lovende med et drap som skjer under landsstevnet. Jakten på morderen starter, og Ira kommer farlig nær både mordet og andre hendelser utover i boka.
Boka har to historier, en fra 1989-90 hvor vi møter Kristine som ung, og en i ettertid når mordet har skjedd. Jakten på moderen fører Ira på kryss og tvers på Jæren. Vi får gode beskrivelser av Jærenværet og ikke minst den berømmelige hevdalukta mange ikke takler. Underveis blir det mange som peker seg ut som mulige gjerningspersoner, men dette viser seg etter hvert som bomskudd.
Vi får innblikk i både lukkede kristne bedehusmiljøer, og friere frikirkemiljøer, der de er mer lausslupne til alkohol og sex før ekteskapet. Sånn er det til dels fremdeles på Jæren, og dette var enda mye tydeligere på den tiden Kristine vokste opp. Her er det ting som ikke tåler dagens lys.
At ingen før har tenkt på å bruke russens landsstevne som utgangspunkt for et krimplott er utrolig, synes jeg. Ideen til plottet er bra og levende beskrevet, en føler virkelig at en er til stede på treffet, de som har vært der, vil nok kjenne seg igjen. Alt ligger til rette for en bra leseropplevelse.
Ellers var det en god bok, med fine beskrivelser fra Jæren, hvor mesteparten av handlingen foregår på Høle og Jæren. Som lokalkjent kjente jeg meg igjen på stedene i boka. Romanen inneholder lite av blodige detaljer og bestialske ting, så det er nok en bok som kan treffe mange
Terningkast 5

Kristine var russ i 1990. Nå er det reunion russetreff. Med ett blir hun en som en annen. Til tross for at det kristne miljøet hun tilhører ikke rører alkohol, slår Kristine seg løs med å drikke. Hun møter igjen Geir, og sammen forsvinner de inn i skogen. Jounalist Ira jobber med en sak om russ. Hun går opp på en høyde i skogen for å få noen fine oversiktsbilder. Da snubler hun over en død russejente i ei myr.

Dette er en fin bok med en orginal og spennende historie. Boka anbefales.

Les hele omtalen her

Høyrde denne på lydbok. Det blei heilt feil, for ho som las inn boka hadde feil uttale på mange jærske ord, navn og stader. Trur eg hadde likt boka betre om eg hadde lese henne sjølv, i staden for å høyra lydboka.

• "Den andre siden - biografi" av Reyna Grande
  • "Løven og hvalen - poesi" av Kamilla Davis
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Fullmåne" av Frode Eie Larsen
  • "Når stillheten tar over" av Mikael Ressem