Fyrster i tåkeland

falsknere, fantaster og fanatikere ved vitenskapens grenser

av (redaktør), Arnfinn Pettersen (redaktør) og Skepsis (utgiver).

Humanist forlag 2001 Heftet

Boken er en samling artikler om kjente tåkefyrster, personer som har hatt innflytelse på marginale, og til dels ubehagelige, kulturstrømninger i nær og fjern fortid. Noen av dem har fortsatt innflytelse. For eksempel blir Nostradamus' spådommer stadig referert til som sanne, Rudolf steiners antroposofi er fortsatt populær og Joseph Smiths mormonerkirke lever i beste velgående. Med noter og bibliografiske opplysninger om forfatterne.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2001

• "Jakten på Germania - fra nordensvermeri til SS-arkeologi" av Terje Emberland
  • "Navn i Oslo" av Leif Gjerland
  • "Bløffer og bløffmakere - episoder i bedrageriets kulturhistorie" av Tore Sørensen
  • "Religion og rase - nyhedenskap og nazisme i Norge 1933-1945" av Terje Emberland
  • "Åpent sinn eller høl i hue?" av Asbjørn Dyrendal
  • "Hva er konspirasjonsteorier" av Asbjørn Dyrendal
  • "Vi sloss for Norge - frontkjemper og motstandsmann - fiender i krig, venner i fred" av Arvid Bryne
  • "Byoriginaler og personligheter i Oslo" av Even Saugstad
  • "Konspiranoia - konspirasjonsteorier fra 666 til WTC" av Arnfinn Pettersen