Fyrsten

av (forfatter) og Jon Bingen (oversetter).

Damm 2007 Innbundet

Boka er et av verdenshistoriens mest berømte verker. Med Machiavellis betraktninger, begynner moderne politisk filosofi i Europa. Betraktningene han gir uttrykk for i denne boka, er egne livserfaringer fra renessansens Europa. Boka inneholder også Isaiah Berlins essay Machiavellis originalitet.

Praktutgave av Machiavellis hovedverk - rikt illustrert med kunstverk fra renessansen, med omfattende fotnoter og kommentarer.Fyrsten er blant verdenshistoriens mest berømte verker. Det beskriver hvordan et overhode sterkest utøver sin makt, og er en tidløs bok av stor verdi for alle som er interessert i historie, politikk, filosofi og ledelse. Innholdet i Fyrsten er like aktuelt i dag som da den ble skrevet i 1513.

Machiavellis hovedverk har tidvis vært omtalt som en håndbok for tyranner. I realiteten borer teksten dypt i menneskenaturen og dens forhold til frihet, grådighet, autoritet og vold. Machiavellis utgangspunkt er hvordan mennesker faktisk handler, ikke hvordan de i en ideell verden burde handlet.

Denne utgaven er innbundet i finsilke og rikt illustrert med kunstverk fra renessansen. Teksten er utdypet med omfattende fotnoter og kommentarer, deriblant Isaiah Berlins klassiske essay Machiavellis originalitet. Jon Bingen har oversatt en rekke av Machiavellis verker til norsk, og har også skrevet innledningen og et essay til denne utgaven.

Oversatt av Jon Bingen

Forlag Damm

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788204141460

EAN 9788204141460

Niccolò Machiavelli levde i Firenze under renessansen, og hadde ei periode ei karriere som statsmann i denne bystaten. Han hadde også omfattande historiekunnskapar. I boka «Fyrsten» gjer han ein analyse av ulike måtar å kome til makta over ein by eller eit landområde på, og av kva for styresett som historisk sett har vist seg å vere hensiktsmessig for å bygge eit stabilt og framgangsrik rike (eller ein stat). Han nyttar i rikt monn både historiske eksempel frå antikken og eksempel frå si eiga nære fortid for å underbygge poenga sine.

Boka er stila som ein serie praktiske råd til ein komande herskar, eller «fyrste», og enkelte av råda kan virke trivielle og opplagde, som t.d. å ta hand om problem i det dei oppstår og utan å nøle, og dermed unngå at problema får vekse seg store. Andre råd er kanskje ikkje fullt så opplagde, men tydeleg velfunderte som t.d. vurderingane av kva som er best av leigesoldatar, hjelpetropper og eigne soldatar. Men dei råda som har fått størst merksemd, og ikkje nødvendigvis positiv merksemd, er nok dei som gjeng på tvers av alminneleg moralsk oppfatning. Machiavelli sin tekst tek nemlig ikkje omsyn til anna en kva som er hensiktsmessig for å oppretthalde makta, styresettet eller staten, og gjeng ikkje av vegen for å gi råd om under kva slags situasjonar ein bør bryte løfter ein har gitt, øydelegge ein by eller ta livet av motstandarane sine.

Teksta er overraskande enkel og lettlest, og til tider også underhaldande. Den største underhaldningsverdien finn ein nok i dei passasjane der Machiavelli raljerer, anten det er over mennesket sine veikskapar, dugløysa til leigesoldatar eller andre tema. Utgåva eg har, i Jon Bingen si omsetjing, er også rikelig utstyrt med Bingen sine notar, som greier ut om aktuelle hendingar eller personar som Machiavelli nemner i teksta, og ellers set teksta inn i det historiske perspektivet. Desse notane løfta leseopplevinga vesentlig. Boka avsluttast med eit lengre essay av Isaiah Berlin om Machiavelli sin originalitet. Dette opplever eg å vere skrive av ein spesialist for særskilt interesserte, og det var berre unntaksvis at eg kjende meg på høgde med drøftingane som blei gjort.

Utgåva mi av «Fyrsten» har undertittelen «Illustrert praktutgave» og er nettopp det. Boka er rikt illustrert med renessansekunst som på den eine eller andre måten har relevans for Machiavelli sin tekst, og eg satte stor pris på denne visuelle berikinga av leseopplevinga.

Avslutningsvis, så må eg nemne at eg las «Botticellis Hemmelighet» av Marina Fiorato for kort tid sidan. Firoato sin roman har i stor grad trekt inn verkelege historiske personar i handlinga, og det var moro å kunne finne att mellom andre Lorenzo dei Medici (il Magnifico) av Firenze, Ludvig Sforza (il Moro) av Milano og kong Ferdinand av Aragon og Napoli i «Fyrsten». Til og med Lorenzo dei Medici sin sjiraff som kort er omtalt av Fiorato dukkar opp i eit av maleria som er valt ut til å illustrere «Fyrsten». Då måtte eg glise litt.

Et "must" for historie og politisk interesserte,
uansett hva en mener om mannen og hans meninger.

Her bør det bemerkes, at enten må man vinne menneskene for seg, eller ta dem av dage. For de vil alltid hevne de små krenkelser, men ikke de store, da det er umulig for dem. Følgelig må man, når noen skal krenkes, gjøre dette så grundig at man ikke trenger å frykte hevnen. (Kap. III.5)

Så enkle er menneskene, og i den grad adlyder de dagens bud at den som ønsker å fare med lureri alltid vil finne noen som lar seg lure (Kap. XVIII.3)

Menneskene glemmer hurtigere sin fars død enn sin farsarv.

... du vil alltid oppdage at menneskene er onde, med mindre de ikke tvinges til det gode. (Kap. XXIII.4)

We have not seen great things done in our time except by those who have been considered mean; the rest have failed.

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Filosofi, livssyn, religion, politikk o.l.

Som følge av at antall bøker for slike lister er begrenset til hundre, har jeg delt opp "The Aristocratic Age" i to bolker. I denne beveger vi oss fra tidlig Italiensk renessanse til den engelske barokken. God fornøyelse!

Bloom skriver om "The Aristocratic Age" (år 1321-1832):
- - - It is a span of five hundred years from Dante's Divine Comedy through Goethe's Faust, Part Two [1321-1832], an era that gives us a huge body of reading in five major literatures: Italian, Spanish, English, French, and German. In this and in the remaining lists, I sometimes do not mention individual works by a canonical master, and in other instances I attempt to call attention to authors and books that I consider canonical but rather neglected. From this list onward, many good writers who are not quite central are omitted.

Link til boken her på Bokelskere.no.

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

• "Den nikomakiske etikk" av Aristoteles
  • "Om artenes opprinnelse gjennom det naturlige utvalg, eller De begunstigede rasenes bevarelse i kampen for tilværelsen" av Charles Darwin
  • "Drømmetydning" av Sigmund Freud
  • "Krigføringens kunst" av Zi Sun