Fugløya

av (forfatter) og Martin Ernstsen (illustratør).

Jippi forlag 2009 Heftet

Dette er historien om Harald og Ivar. De er utstasjonert på et gammelt fyr på en øy langt ute i havgapet. De arbeidsmessige forpliktelsene i form av avlesning av måleutstyr går relativt fort unna. Resten av tiden går med til fisking, tv-titting og til å gå hverandre på nervene.

Fugløya er en tett fortalt studie av to menn utstasjonert på et gammelt fyr på en øy langt ute i havgapet. De arbeidsmessige forpliktelsene i form av avlesning av måleutstyr går relativt fort unna. Resten av tiden går med til fisking, tv-titting og til å gå hverandre på nervene. Ettersom historien utvikler seg i denne isolerte tilværelsen blir grensene mellom fantasi og virkelighet stadig mer uklare, og konflikten mellom de to mennene blir stadig mer fysisk. Martin Ernstsen (f 1982) fikk mye oppmerksomhet for sine første tre hefter - Nissefugl og Ugler 1 og 2. Fugløya er hans største og mest ambisiøse utgivelse så langt.

Forlag Jippi forlag

Utgivelsesår 2009

Lyst å lese …
En tegneserieroman?
Ei bok på dialekt?
Ei absurd bok?

Fugløya av Martin Ernstsen er en tegneserieroman på dialekt. Boka handler om to menn som er alene som fyrvoktere på ei øy i Troms, og en oter. Boka er egentlig ganske absurd, men enkel i handlinga. Mange av tegneserierutene er uten tekst, så om du ikke er glad i mye tekst, så kan dette være boka for deg.
Kan anbefales!

Bøker jeg leser i forbindelse med min jobb på et skolebibliotek

• "Kanon nr 2" av Lars Fiske
  • "De fire store - når de døde våkner" av Øystein Runde