Fugler og soldater

noveller

av (forfatter) og Wenche Elena Medbøe (oppleser).

Fono forl. 2001 CD

Boka inneholder 14 noveller og skildrer bl.a. fiskere og børsmeglere, unge sjakkspillere og horer. Novellene har det til felles at de bringer oss innsikt i hva det vil si å være menneske.

Forlag Fono forl.

Utgivelsesår 2001

Format CD

Ny novellesamling, som er skrevet med et stort overskudd. Noe av det beste med Roy Jacobsens noveller er hvordan han ofte blåser i sjangerens iboende forsiktighet, antydningens kunst og alt det der. Han setter personene sine i ubehagelige valg og lar dem ta det ekstreme alternativet og ikke det sikre. Som brødrene som får hetta da de finner en død mann i fjøset, eller gamlingen som blir rasende i møtet med det offentlige. Aller best er novellen om filologen som blir aksjespekulant.

Novellesamling som er skrevet med et stort overskudd. Noe av det beste med Roy Jacobsens noveller er hvordan han ofte blåser i sjangerens iboende forsiktighet, antydningens kunst og alt det der.

Många av de välskrivna novellerna slutar konstigt anser jag. Som i ett jaha? eller jaså? bara. Så börjar nästa innan jag har fattat att det var slut och en ny började. En nackdel när man lyssnar på en bok om inte uppläsaren gör detta tydligt. En del noveller fattade jag heller inte så jag kunde nog lika gärna ha haft den här boken oläst. Ingen favorit precis.

Uthevet tekst

A

Jeg leser meg gjennom forfatterskapet! Påbegynt sommeren 2019.

• "Den høyre armen - noveller" av Roy Jacobsen
  • "Gamle gringo" av Carlos Fuentes