Fugl

Cappelen Damm 2019 Innbundet

ISBN13 9788202621452

EAN 9788202621452

Genre Science fiction Dystopier

Dette var en fin og passe lang kortroman. Jeg skulle ønske at flere skrev kortere på denne måten. For mange romaner har altfor mye fyllmasse.

Jeg er glad i visjoner om fremtidssamfunn, og denne boken gjorde jobben. Her er det mange interessante problemstillinger. Forfatteren er flink til å skape stemninger, og til å ikke forklare for mye med en gang. Avsløringene om hva som har hendt, og konklusjonen, kommer i et tempo som gjør at interessen holdes oppe til siste side. Gleder meg til å lese mer av Sigbjørn Skåden.

Moren spiser sakte, løfter skjea møysommelig til munnen, legger hånda med skjea på bordet mens hun tygger, gjentar og gjentar igjen. Ansiktet er magert, kinnene innsunkne, huden er et vissengrått lerret, som uttært papir i regresjon mot cellulose.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

• "Du og jeg, Alfred - (et tidsbilde)" av Edgar Burås
  • "Sommerfuglens tyranni - roman" av Frank Schätzing
  • "Norge om våren - roman" av Morten Øen
  • "Du som er i himmelen" av Alf Kjetil Walgermo
  • "Jeg blir borte i mørket - jakten på golden state-morderen" av Michelle McNamara
  • "Støv" av Hugh Howey
  • "2084 - verdens undergang" av Boualem Sansal
  • "Vår verden er dugg" av Tor Åge Bringsværd
  • "De opplyste - roman" av Øystein Stene
  • "En klode full av lys" av Elin Brodin
  • "Atlas over u-oppdagede øyer - et hav av myter og mysterier, fantasier og bedrag" av Malachy Tallack
  • "Skift" av Hugh Howey