Fugl

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Fugl er en roman om håp. Håp om å finne en ny natur å være menneske i, håp om en ny heim. Skåden skriver fram et klaustrofobisk portrett av en menneskekoloni i det ytre rom, på en planet hvor landskapet sakte eter seg inn i mennesket, fortærer det innenfra.

«Su, du må våkne. Jeg skal fortelle deg en historie. Om noen som fant en fremmed planet. Hører du, Su, mammas lille jente? Det var noen mennesker som dro ut i et skip oppkalt etter en fugl, de reiste langt og de reiste lenge til de til slutt kom fram til en storm. De reiste inn i stormen, selv om de visste at de aldri kunne vende tilbake, bort fra alt som var kjent. Våkne Su, du må høre. Du må høre hva mamma forteller. På den andre siden fant de en planet, de kalte den Sedes fordi den skulle bli deres nye heim. Etter ei tid ble et jentebarn født på denne planeten. Og det var du, Su. Det var du.»

ISBN13 9788202621452

EAN 9788202621452

Genre Science fiction Dystopier

Dette var en fin og passe lang kortroman. Jeg skulle ønske at flere skrev kortere på denne måten. For mange romaner har altfor mye fyllmasse.

Jeg er glad i visjoner om fremtidssamfunn, og denne boken gjorde jobben. Her er det mange interessante problemstillinger. Forfatteren er flink til å skape stemninger, og til å ikke forklare for mye med en gang. Avsløringene om hva som har hendt, og konklusjonen, kommer i et tempo som gjør at interessen holdes oppe til siste side. Gleder meg til å lese mer av Sigbjørn Skåden.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

• "Jeg blir borte i mørket - jakten på golden state-morderen" av Michelle McNamara
  • "En klode full av lys" av Elin Brodin
  • "De opplyste - roman" av Øystein Stene