Fugl Føniks

av (forfatter), Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter) og Ulrikke Døvigen (oppleser).

Lydbokforlaget 2010 CD

Katniss og Peeta har overlevd dødslekene for andre gang, men Peeta har blitt tatt til fange av Capitol. Katniss har blitt fraktet til distrikt 13, og en revolusjon er i emning. For at opprøret skal lykkes må hun være en brikke i spillet og ta på seg et stort ansvar. Dette er den siste boken i trilogien Dødslekene.

Tredje og siste bind i den fantastiske, rystende og tankevekkende Dødslekene-trilogien - en blodtørstig variant av Robinson-ekspedisjonen
reality-TV med livet som innsats. Mot alle odds har Katniss Everdeen overlevd Dødslekene to ganger og det mektige Capitol vil ha hevn. President Snow har gjort det helt klart
hverken Katniss, hennes familie og venner, eller folkene i Distrikt 12 kan føle seg trygge.

Forlag Lydbokforlaget

Format CD

Serie Dødslekene (3)

Genre Science fiction Dystopier Spenning

Omtalt sted Nord-Amerika og Mellom-Amerika

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Kjempebra bok, men tittelen er litt rar.. Mener den heller burde være "Spottekråke" da det er det som "Mockingjay", den engelske versjonens navn, blir oversatt med i resten av boka. Det snakkes om spottekråker hele tiden, men Fugl Føniks nevnes ikke.
Elsker boka uansett, da!

Jeg leste ''Dødslekene'' og ''Opp I Flammer'', har ikke fått tak i ''Fugl Føniks'' enda men gleder meg, de to andre bøkene har vært super bra, leste ut den første på 3 timer og den andre på litt mer. De beste bøkene jeg har lest hittil. MÅ LESES!!

Full Føniks handler om Katnis Everdeen som blir lederen for et stort opprør mot det store distriktet Capitol. Det er de som arangerer de fryktede dødsleken hvert år som nesten ingen vil være med på, og forige gang de ble arrangert ble noen av tributene brytet ut av opprørerne og noen ble tatt til fange. Dette er historien om hvordan hun takler rollen som leder og om hun kan klare å redde vennene sine samtidig som hun gjør opprørerne fornøyde.
Jeg syntes boken virker bra så langt og jeg anbefaler de som leser denne å gi den en sjangs.

Denne boka er veldig spennende. Den handler om Katniss Everdeen og familien hennes. Hun drar til Capitol for å frigjøre de 13 distriktene. Jeg anbefaler denne boka for barn fra 10 år og oppover.

Det tar ti ganger så lang tid å bygge seg opp igjen som å bryte sammen.

If we burn, you burn with us

That what I need to survive is not Gale's fire, kindled with rage and hatred. I have plenty of fire myself. What I need is the dandelion in the spring. The bright yellow that means rebirth instead of destruction. The promise that life can go on, no matter how bad our losses. That it can be good again. And only Peeta can give me that.

"Du elsker meg. Sant eller usant?" - Peeta "Sant" - Katniss

Oppriktig talt er ikke forfedrene våre så mye å skryte av. Bare se på den verdenen de har etterlatt oss, med kriger og en ødelagt planet. De brydde seg opplagt ikke om hva som ville skje med menneskene som kom etter dem.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Det er mange gode bøker for ungdom som har kommet ut i høst, og siden det ikke alltid er like lett å følge med på for alle interesserte tenkte jeg ut å legge det ut her. Bøkenes rekkefølge har med sjanger å gjøre, ikke personlig preferanse.

• "Opp i flammer" av Suzanne Collins
  • "Gone - løgner" av Michael Grant