Fruen fra havet

av (forfatter) og NRK Radioteatret (utgiver).

NRK lydbokforl. 2002 CD

Ellida Wangel får en sønn som dør som spedbarn. Hun har tidligere vært forlovet med en sjømann, den Fremmede. Hun innser etter hvert at hun må velge om hun vil dele livet sitt med Wangel eller den Fremmede. I hovedrollene: Gørild Mauseth, Bjørn Skagestad, Heidi Gjermundsen, Lasse Kolsrud, Kåre Conradi, Andrea Bræin Hovig og Jan Hårstad.

Henrik Ibsen
FRUEN FRA HAVET
Ellida Wangel gifter seg med den mye eldre doktor Wangel og får en sønn med ham. Sønnen dør bare noen måneder gammel. Doktor Wangel er etter hvert ganske bekymret for Ellidas mentale tilstand da han synes hun virker underlig og urolig. Han tilkaller huslæreren Arnholm i håp om at Ellida vil snakke om hva som plager henne. Ellida har tidligere vært forlovet med en sjømann, den Fremmede. Etter hvert åpner hun seg for de tanker og følelser, lengsler og begjær hun bærer på, og innser at hun må velge hvem hun vil dele livet sitt med; Wangel eller den Fremmede.
Utgivelsen inngår i Radiotetarets Ibsenserie på CD.
Regi: Else Barratt-Due
Lyd: Erki Halvorsen
Medvirkende: Gørild Mauseth, Bjørn Skagestad, Heidi Gjermundsen, Lasse Kolsrud, Andrea Bræin Hovig, Kåre Conradi, Hallvard Holmen og Jan Hårstad

Forlag NRK lydbokforl.

Utgivelsesår 2002

Format CD

I en liten by på Norges vestkyst, bor doktor Wangel med døtrene og hustruen, Ellida. Ellida er mye yngre enn sin mann, og er ikke mor til Bolette og Hilde. Døtrene, og da spesielt Hilde, er ikke videre vennlig innstilt til stemoren. Ellidas mor sies å ha vært gal, og det er klart at «fruen fra havet», som de kaller henne, sliter psykisk. Hun er oppvokst med en fyrmester til far, og trives ikke inneklemt av fjellene. I tillegg er fortiden hennes full av hemmeligheter.

Det er nok en gang duket for drama, og diskusjonen i The Ibsen Book Club i kveld, blir nok interessant.

Har De ikke lagt mærke til, at de mennesker der ude ved det åbne hav er ligesom et folk for sig selv? Det er næsten som om de leved havets eget liv. Der er bølgegang – og ebbe og flod også – både i deres tænkning og i deres fornemmelser. Og så lar de sig aldrig omplante.

Omsider seiler vi inn i mer kjente litterære farvann, ja, endog til Skandinavia og Ibsen. Mange saftige godbiter i denne listen! Balzac, Flaubert, Hugo, Stendhal, Zola, Austen, Scott . . . og selvsagt flere.

Om "The Democratic Age" (år 1832-1900) skriver Bloom:
- - - I have located Vico's Democratic Age in the post-Goethean nineteenth century, when the literature of Italy and Spain ebbs, yielding eminence to England with its renaissance of the Renaissance in Romanticism, and to a lesser degree to France and Germany. This is also the era where the strength of both Russian and American literature begins.

Link til boken her på Bokelskere.no.

Bøker som Ida har lest...

• "Lille Eyolf" av Henrik Ibsen
  • "Catilina" av Henrik Ibsen