Frosten kom tidlig

Gyldendal 2008 Innbundet

Dette er historien om et døgn som er så dramatisk at det forandrer livene til fem venner. Fatimah avslører hemmeligheten sin, Rashid gjør det utenkelige, Susanne tar den store avgjørelsen, Kyrre blir liggende urørlig i en pøl av blod og Kid løper fortere enn vinden. Det handler om svik, ære, kjærlighet og en kniv.

Sterk roman om norsk flerkulturelt ungdomsmiljø Overskriftene slår imot oss daglig; om gjengoppgjør, knivstikking og gjengkriminalitet. Enkeltskjebnene og bakgrunnen for handlingene forsvinner. I denne kollektivromanen møter vi fem ungdommer . iranske Fatima, Kid med bakgrunn som barnesoldat i Sierra Leone, pakistanske Rashid og norske Susanne og Kyrre . som i hver sine kapitler forteller om et døgn så dramatisk at det kommer til å forandre livet for dem alle. Det handler om kjærlighet, sjalusi, gjenger, rivaliseringer, kulturkonflikter, ære og ... mord. En sterk, rystende og ikke minst viktig roman fra en forfatter som har vist at han kan nå ut til mange.Arne Svingen (f. 1967) har skrevet barne- og ungdomsbøker, romaner for voksne, og en reiseskildring. Han mottok Brageprisen for sin ungdomsroman Svart Elfenben. Med Frosten kom tidlig befester han sin stilling som en forfatter som skriver seg rett inn i unges hverdag.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205385443

EAN 9788205385443

Det er bedre å være feig i fem minutter enn død hele livet

Han hørte tydelige klask da dråpene traff arket. Det var deilig og vondt på en gang.

Skjønnlitteratur på pensum i norsk 2+3 og engelsk 1 i lærerutdanningen på HiVE. Mange gode bøker!

• "Du og jeg og typen din" av Johan Unenge
  • "Dukkens rette eier" av Ingunn Aamodt