From hell

et victoriansk melodrama

av (forfatter), Eddie Campbell (forfatter) og Jón Sveinbjørn Jónsson (oversetter).

Faraos cigarer 2008 Heftet

Denne boken handler om Jack the Ripper. Den spekulerer i hvem han var og hvilke motiver han kan ha hatt.

"From Hell" er Alan Moores fabulering om det engelske kongehusets innblanding i fem bestialske drap begått i Whitechapel-distriktet i London - bedre kjent som Jack the Ripper-mordene. Alan Moore nøyer seg ikke bare med å fortelle en god krimhistorie. Han skaper, sammen med Eddie Campbells vakre illustrasjoner, et annerledes og dystert portrett av London, som i 1888 var metropol for verdens største imperie. Moores disseksjon av viktoriatiden blir samtidig en kritikk av vår egen narcissistiske samtid. Dette storslåtte verket, som fikk Will Eisner-prisen i 1993, er resultatet av ti års research i historiske kilder. Leseren har mulighet for å utforske en del av dette i de to fyldige appendiksene. Boka du har i hendene er den komplette utgaven av "From Hell", som opprinnelig utkom i ti hefter fra 1989-1996. From Hell er Alan Moores fabulering om det engelske kongehus indblanding i de fem bestialske drab begået mod prostituerede i Whitechapel distriktet, bedre kendt som Jack The Ripper mordene.

Forlag Faraos cigarer

Utgivelsesår 2008

Omtalt person Jack

Tildelt litteraturpris Sproingprisen utenlandsk klasse 2008

Dyster bok, med passende tegninger i toner av grått og svart, som er like mye en god fortelling som et tidsbilde av London på slutten av 1800-tallet som en teori på hvem Jack the Ripper virkelig var. Tillegget på over 40 sider hvor forfatteren kommenterer boken del for del, og går gjennom kildene han og tegneren har brukt, viser hvilket enormt arbeid som har blitt lagt ned for å få små detaljer historisk riktige.

• "Et sted blant skyggene" av Juan Díaz Canales
  • "The League of Extraordinary Gentlemen, Vol. 2" av Alan Moore