Frokost med Thorvald

sju samtaler om verden, livet og kjærligheten

av (forfatter) og Per Anders Madsen (medforfatter).

Kagge 2017 Innbundet

«Håpet er nesten like viktig som livet. Uten håpet når vi aldri våre mål.»

Thorvald Stoltenberg har en helt særegen posisjon i norsk samfunnsliv. I denne boka kommenterer og analyserer han samfunnsspørsmål han er spesielt opptatt av, som nødvendigheten av et tettere nordisk samarbeid og verdenssituasjonen etter valget av Donald Trump.

«Håpet er nesten like viktig som livet. Uten håpet når vi aldri våre mål.» Ordene er Václav Havels, men Thorvald Stoltenberg har sitert dem så ofte at han har gjort dem til sine egne. «Tidsånden er ikke på sosialdemokratiets side, verken nasjonalt eller internasjonalt», skriver han, men hans håp for en bedre verden, mer preget av samarbeid, samordning og felles institusjoner for å løse de problemene som gir grunnlag for konflikt, går som en rød tråd gjennom hele boka.

Han går også inn på forholdet til sine aller nærmeste. Hvordan ivareta kjærlighetsliv, barn og familie i kombinasjon med et krevende, altoppslukende yrkesliv?

"FOR ALLE som er opptatt av dagens samfunn, og ikke minst alle som har politiske verv burde «Frokost med Thorvald» være pensum. Boken oser av kloke tanker fra en av vår samtids største statsmenn." Sven Gjeruldsen, Tvedestrandsposten.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2017

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Thorvald Stoltenberg

• "Det norske jødehatet - propaganda og presse under okkupasjonen" av Bjørn Westlie
  • "Erfaringer for fremtiden" av Kåre Willoch
  • "Hvorfor stemmer russerne på Putin?" av Bernhard L. Mohr