Frognerfitter

Kagge 2008 Heftet

Roman om et nært venninneforhold på Oslos vestkant. Susy og Billie vokser opp på Frogner, omgitt av høyborgerlighet, murvillaer og smijernsporter. Venninnene inngår imidlertid en pakt om aldri å bli som menneskene rundt seg.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2008

Serier Kagge pocket Billie (1)

Omtalt sted Oslo

Denne boka leste jeg fordi jeg var nysgjerrig på innholdet. Jeg visste på forhånd at dette ikke var en stor roman, men på mange måter var den enda dårligere enn det jeg hadde forventet. Det blir for mye oppramsing av episoder med fyll, sex og dop, uten at jeg helt skjønner hvor forfatteren vil.

Jeg liker bøker om ungdomstid, sex, drugs and rock 'n' roll, men snobbejentene i denne historien er alt annet enn kule. De lever livene sine som Vicky Pollard fra Little Britain, og vi kommer heller aldri under huden på dem. Det står så lite om det indre livet til hovedpersonene at jeg rett og slett blir likegyldig til det ytre livet deres. Man kan lure på om Bowhim jaktet på materiale til boken ved å kjøpe seg klippekort på ringbussen og sette seg bak en ivrig skravlebøtte.

Dette var pinlig lesing. Pinlig på forfatterens vegne. Så utrolig trist når rus og fornedrelse er hovedinnholdet i et liv, i tillegg med barn involvert. Attpåtil fikk jeg inntrykk av at hovedpersonen/forfatteren i stor grad var stolt av livsførselen. Trist.

Mye gjentagelse av det samme. Interessant i starten, smør på flesk utover i boken.

Syns at store deler av boken er overfladisk skrevet, og mangler handling. Boken gir en viss innsikt i rusmiljøer på Oslos vestkant, men fremstår likevel for meg som lite troverdig på grunn av måten den er skrevet på.

Norsk chick lit.

• "Tvillingen - kriminalroman" av Merete Junker
  • "Ladies" av Mara Lee
  • "Aldri fucke opp" av Jens Lapidus
  • "Pornopung - roman" av Mads Larsen
  • "Jeg fatter ikke hvordan hun får det til - en komedie om å mislykkes, en tragedie om å lykkes" av Allison Pearson