Frø til verden

Svalbard globale frøhvelv

av (forfatter) og Pål Hermansen (illustratør).

Kom forlag 2013 Innbundet

Svalbard globale frøhvelv har i løpet av sin korte historie rukket å få en viktig posisjon i verdenssamfunnet. Det kalde fjellrommet, fylt med hele menneskehetens jordbrukshistorie med millioner av frø fra hele verden, er og vil forbli verdens viktigste rom. Behovet for frøhvelvet springer ut fra et økende press på jordklodens ressurser. Boka formidler frøets grunnleggende betydning for alt liv på jorda, og de utfordringene vi står overfor med framtidas matforsyning. Rikt illustrert med bilder fra hele verden, med spesielt fokus på Svalbard.

Forlag Kom forlag

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788293191087

EAN 9788293191087

Omtalt sted Svalbard

Dette er en fantastisk bok, nesten det perfekte etter min smak. Her er det en sakprosa bok om frø, i et historisk perspektiv, betydningen for oss mennesker og problemer som vi har skapt. Dette er ikke en fagbok for de få, men en bok for alle det går an å bli klok av. Innimellom det rent frøfaglige er det blandet inn stoff fra mytologiens verden, historien, litt språkvitenskap, det hele blandet med en mengde fantastiske bilder. På denne måten blir det en fantastisk rett. Ved siden av et vell med "unyttige" kunnskaper, gir den perspektiver på vår måte å leve på.
Det er bare en negativ ting med boka: Det er satt inn en del "tekstbokser" med interessante tilleggsopplysninger. Disse boksene er trykket i en alt for svak farge slik at de kan være vanskelig å lese. Men det ødelegger ikke helheten ved boka.
Jeg har lagt inn en del sitater fra boka. Problemet var bare å velge, det kunne lett bli ti ganger flere sitater.
Jeg registrerer at jeg er den eneste på Bokelskere som har boka, dette forundrer meg. Min anbefaling er at dere finner boka, låner den eller kjøper den.
For meg er dette en typisk favoritt bok ( innenfor sakprosa) og jeg nøler ikke med å gi den en sekser.

Selv te- elskere må av og til ta bladet fra munnen.

...ble poteten en næringsmessig redningsbøye. De mange "potetprestene" har mye av æren for det. Fra prekestolen preket de like mye om dyrking av den nymotens og ukjente poteten og dens fortreffelighet som de befatter seg med syndenes forlatelse. Dette på tross av at poteten av noen ble satt i sammenheng med djevelen, siden den gjemte seg i jordas mørke dyp.

Svalbards flora er rikere enn du skulle forvente i et så karrig og kaldt landskap... Skal man overleve som vekst under slike forhold, kan det ikke stilles for store krav. Her gjelder det å holde seg lavt i terrenget og presse seg ned på en tynn, frostsprengt jordskorpe. Men de planteartene som gjennom utviklingens irrganger har greid å tilpasse seg slike ødslige forhold, møtes til gjengjeld ikke av plagsomme konkurrenter. Klarer de å berge livet, er det fritt fram.

Vi mennesker tror i romantiske stunder at vakre, fargerike roser og tulipaner er til for å glede oss. Men nei, naturen tar nok ikke sånne hensyn. ... For om ikke blomstene er laget med skjønnhet for øye, er mange av de mest fantasifulle blomsterkreasjonene ganske utspekulert for å fungere i formeringens tjeneste. Konstruksjonene har først og fremst blitt til for å tekkes små slikkmunner med skjøre vinger og lange sugerør - surrende bier og humler og florlette sommerfugler med snabler som går elefantene en høy gang. ... Her hjelper det ikke bare med lokketilbud og søtsaker plassert ved kassen, nei, her er rett og slett alt tillatt, både svindel og falske sexleketøy for herrene får passere. Målet helliget midlene!

Mer gjødsel betydde ikke bare mer kornavling, men også mer vekst på ugraset. Dessuten gjorde den reduserte høyden på kornplantene at plantene ikke lenger vokste forbi ugraset - nå ble det heller omvendt. Full av gjødselkraft skjøt ugraset forbi kornplantene, som nå så å si vokste med "brekker på". Det betød at det ugraset som gjennom årtusene hadde tonet som en relativt melodiøst og lavmælt bakgrunnsmusikk, nå tok overhånd med sin skjærende dissonans.

• "Besettelse - en romantisk fortelling" av A.S. Byatt
  • "Bildet av Dorian Gray" av Oscar Wilde