Frisk med lavkarbo

Cappelen Damm 2014 Heftet

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202568115

EAN 9788202568115

Diabetes type 2 skyldes for mye karbohydrater i kosten. Vi er ikke laget for å spise store mengder karbohydrater og har rett og slett overmannet kroppens naturlige evne til å håndtere alt sukkeret

Historiene i denne boken viser at disse pasientene oppnådde bedre resultater ved å spise lavkarbomat enn de oppnådde ved tradisjonell behandling. Mange kunne slutte med ulike medisiner som følge av kostendringene.

Stivelse finnes i store mengder i kornprodukter, poteter og andre rotegrønnsaker. Når stivelse bryter ned i tarmene, går glukose over i blodet etter hvert som det spaltes i glukosekjedene. Dette skjer raskt og gir en betydelig stigning i blodsukkeret. Matvarer som inneholder mye stivelse, bør derfor spises i begrensede mengder.

Mat med mye karbohydrater fører til et svingende blodsukker, og ved blodsukkerfall inntrer sult og søthunger, noe som ofte fører til inntak av mer karbohydratrik mat. Dette er en av årsakene til at relativt stillesittende mennesker som lever på moderne kost, øker i vekt.

Kristine kom tilbake etter fire uker og fortalte at hun hadde fått seg bedre etter bare noen få dager på den nye kostholdet. Hun sovnet lett og sov hele natten. Uroen og stresset i kroppen hadde forsvunnet, og magen fungerte normalt og var ikke lengre oppblåst. Dessuten hadde hodepinen og svimmelheten blitt borte, og energien og humøret var kommet tilbake. Søtsuget om kvelden forsvant, og som en bonus mistet hun raskt de seks kiloene som hadde sneket seg på de siste årene.

• "Matglede med lavkarbo - for en sunn og frisk hverdag" av Annika Dahlqvist
  • "Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" av Sofie Hexeberg
  • "Sukkerbiten - farlig og skjult!" av Fedon A. Lindberg
  • "Frisk med lavkarbo - frokost og lunsj" av Sofie Hexeberg
  • "GI-null! - oppskrifter for en slankere kropp - uten sukker og stivelse" av Sten Sture Skaldeman
  • "Spis deg ned i vekt - lett med fett - endelig slank!" av Sten Sture Skaldeman
  • "Bedre uten brød - bli frisk med lavkarbo - kostholdet som leger vår tids sykdommer" av Wolfgang Lutz
  • "Matrevolusjonen - naturlig sunn med skikkelig mat" av Andreas Eenfeldt
  • "Fedons metode - naturlig slank med kost i balanse" av Fedon A. Lindberg
  • "Supermat" av Trine Berge
  • "Kjernesunn mat - forvandler familien på få uker" av Ninka-Bernadette Mauritson
  • "Naturlig slank - gå trygt ned i vekt med balansert lavkarbo" av Fedon Lindberg