Friluftsliv i Finnmark

av (forfatter) og Randulf Valle (illustratør).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

1 bokelsker følger dette verket.

Finnmark er det største av Norges fylker, men har det laveste folketallet - noe som gir god plass og store muligheter for friluftsfolket. Det er få bøker som presenterer fylkets muligheter for naturopplevelser på en strukturert og informativ måte. Randulf Valles kan dette. Han har drevet et aktivt friluftsliv i Finnmark siden 2008, og her presenteres hans beste turer.

Naturen i Finnmark er langt mer variert enn man ofte får inntrykk av. Vidda dekker store deler av indre strøk, men her finnes også majestetiske furuskoger, blå isbreer, flotte fuglefjell, frodig kystlandskap og alpine fjell som stuper rett i sjøen. Boka bidrar til å styrke interessen for vårt nordligste fylke gjennom konsise, godt gjennomarbeidede tekster og spektakulære bilder fra et bredt spekter av friluftsaktiviteter. Tekstene formidler også kunnskap om fylkets historie, geografi og natur. Boka er for alle som ønsker å oppleve Finnmark, og den setter leseren i stand til selv å planlegge og gjennomføre egne turer.

Fylket inndeles i 11 geografiske regioner som utgjør egne seksjoner i boka. Hver seksjon starter med et karakteristisk oppslagsbilde og en kort beskrivelse av området og avsluttes med en faktadel på 2-4 sider med kart, konkrete turtips og praktisk informasjon.

Kaptlene er korte, men godt gjennomarbeidet. Hovedinnhold er selve turen, men gjennom turbeskrivelsene blir leseren også bedre kjent med områdets geografi, flora, fauna og historie. Vinkling av tekst og bildeutvalg er variert, og forfatteren forteller hvordan idéen til egne turer oppstod. De rike mulighetene for et variert friluftsliv er sentralt: Fotturer, skiturer, toppturer på ski, breturer, laksefiske, innlandsfiske, havfiske, litt småviltjakt, fugletitting, nordlysjakt, hundekjøring og kanoturer.

Boka er en inspirasjonsbok og et praktisk planleggingsverktøy for turinteresserte over hele landet.

ISBN13 9788202504595

EAN 9788202504595