Frihetens øyeblikk

Heiligenberg-manuskriptet

Gyldendal 1985 Heftet

En middelaldrende rettstjener i en alpeby tar sitt vagabondliv opp til analyse. Boken handler om menneskets kår i en ulvetid, om vår omgang med sannheten og løgnen, om det ondes og humanitetens problem. Boken er den første i trilogien Bestialitetens historie.

Utgivelsesår 1985

ISBN13 9788205163843

EAN 9788205163843

Serie De nye klassikerne

Genre Klassisk litteratur

"Friheten øyeblikk" - første bind i triologien "Bestialitetens historie"

Bokas jeg-person er rettstjener i et lite fyrstedømme i Alpene. Han ser tilbake på sitt omflakkende liv og tar det opp til nærmere analyse. Boka er på mange måter både en indre og ytre reise i hhv. rettstjenerens sinn og i konkrete hendelser på hans reiser i Europa.

Rettstjeneren forsøker å forstå det ondes problem. De meste grusomme og bestialske detaljer om overgrep og maktmisbruk, hvor løgnen står sentralt, beskrives. På sine reiser gjennom Europas byer består livet hans mye godt av drikk og hor. Som protokollfører anser han det som sin livoppgave å opptre på sannhetens vegne. Han registrerer ondskapen som har fulgt menneskeheten helt inn i nyere tid. Dette er mao. ingen lystig lesning.

Underveis stiller rettstjeneren spørsmål om hva friheten egentlig er. Frihet til å gjøre onde handlinger? "Tar vi løgnen bort, da står vi der vi står. .... Bare sannheten skal frigjøre eder!" hevder han. Egentlig er vi her ved kjernen av Bjørneboes filosofi, som går som en rød tråd gjennom hele hans forfatterskap; Bjørneboe har aldri godtatt verken maktmisbruk eller løgn, men har villet dette til livs.

Jeg har tidligere kviet meg for å ta fatt på "Bestialitetens historie" fordi jeg har forventet meg et tungt og svært dystert bokverk. Etter å ha lest første bind i triologien har jeg revurdert min oppfatning. Dette er en fantastisk bok som man sikkert vil ha mye igjen for å lese flere ganger gjennom livet. Med Nils Ole Oftebro som en helt fantastisk oppleser, er trilogien nå gjort tilgjengelig for flere fordi det er lettere å "lese" bøkene i lydbokutgave. Jeg gir toppkarakter!

• i det øyeblikk man tar verden helt alvorlig , er man potensielt sinnsyk. Hele kunsten å lære å leve betyr å holde fast på latteren; uten latter er verden et torturkammer, et mørkt sted hvor det skal skje mørke ting med oss,

Det har gått opp for meg at i snart femti år har jeg levet et liv som ikke en eneste dag har vært mitt eget, men det mine omgivelser la til rette og regisserte for meg, altså først foreldrene liv og siden alle de andres, lærernes , skolens, samfunnets, kirkens, moralens og politikkens liv, et forkvaklende og fortærende liv , ikke fordi det nødvendigvis var et galt liv, men fordi det ikke var mitt.

Makt ... betyr bare én ting: adgang til å påføre andre smerte.

Jeg vil vite HVORDAN han er, ikke HVORFOR han er slik.

Det betyr undergang å velge å tenke selv, når man ikke kan tenke

Her samlar eg dei bøkene eg har i bokhylla mi. På denne måten kan eg sjølv få oversikt over kva eg har lese og kva som bør lesast før eg tar av hos bokhandlaren. Pensumbøkene tar eg ikkje med;)

• "Stillheten - en anti-roman og absolutt aller siste protokoll" av Jens Bjørneboe
  • "Kruttårnet - la Poudrière" av Jens Bjørneboe
  • "Vinter i Bellapalma" av Jens Bjørneboe