Frihetens kjøtere

Aschehoug 2018 Innbundet

Frihetens kjøtere er tredje bok i Fartein Horgars romanserie om slaveplantasjene i de dansk-norske koloniene i Vest-India. Handlingen foregår på slutten av 1700-tallet. Gullalderen. Plantasjeeierne tjener seg skamløst rike. Undertrykkingen av slavene blir stadig mer brutal, men det vokser også fram en mellomklasse av «frikjøpte» svarte. De frikjøptes kamp for å posisjonere seg skjerper motsetningene i kolonisamfunnet.
Mor og datter, Mihamy og Petronella, er romanens to hovedpersoner. Mihamy er husslave på Falckenrede Plantasje, og «har det så godt som noen neger kan drømme om å ha det.» Hun vet at hennes privilegerte stilling som favorittkonkubine bare varer så lenge hun er attraktiv, men Falckenrede elsker henne virkelig, og inviterer både henne og datteren til å flytte ut av «negeriet» og inn til seg i «great house» på permanent basis. Lykken varer til Stefan dør i en duell med en nabo han anklager for å tilrane seg av hans åkerland.

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788203363559

EAN 9788203363559

Serie Vestindiakvintetten (3)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Karibia

I det dansk-norske koloniriket Vestindia, bor Mihamy og datteren, Petronella, på plantasjen Falckenrede. Husets herre har tatt Mihamy som sin elskerinne. Petronella er resultatet.
Tiden går framover også her, og slavene har etterhvert fått mulighet til å kjøpe seg fri.
Mihamy øyner lykken når plantasjeeieren vil flytte henne og datteren opp til seg i hovedhuset, men kan deres kjærlighet overleve i dette strikte samfunnet?

Tredje bok i serien om det dansk-norske kolonistyret i Vestindia.

Synes denne var treg i forhold til de to første bøkene. Tok seg opp på slutten, og jeg ser fram mot neste bok.

• "Benjamins reise - roman" av Fartein Horgar
  • "Svart Babel - roman" av Fartein Horgar