Frihet neste gang

av (forfatter) og Henrik Francke (oversetter).

Oktober 2008 Heftet

Forfatteren skriver om konflikter som ikke er i verdens søkelys og forteller om dem som får føle konsekvensene av vestlig storpolitikk på kroppen og som er berørt av det toppolitiske maktspillet. Han beskriver bl.a. den permanente unntakstilstanden vanlige palestinere lever i, viser hvilke kompromisser Nelson Mandela har inngått i kampen om frihet i Sør-Afrika, og viser hvordan øyboerne på Diego Garcia har det etter at de ble tvangsflyttet til Mauritius på 1960-tallet. Du får også høre om tilstanden i Irak og Afghanistan. Har stikkordsregister.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2008

Serie Oktober politikk

Omtalt sted Palestina Irak Afghanistan Sør-Afrika Det indiske hav

• "Jødestaten - forsøk på en moderne løsning av jødespørsmålet, 1896" av Theodor Herzl
  • "Verdens nye herskere" av John Pilger
  • "Kultur og motstand - David Barsamian i samtale med Edward W. Said" av Edward W. Said
  • "Jeg så Ramallah" av Mourid Barghouti
  • "Bosettere på hellig grunn - en reise blant jødiske nybyggere" av Hanne Eggen Røislien
  • "Mislykkede stater - maktmisbruk og angrep på demokratiet" av Noam Chomsky
  • "Makt og terror - etter 11. september" av Noam Chomsky
  • "Norge sett utenfra" av Johan Galtung
  • "Det tapte landet - en personlig historie" av Göran Rosenberg
  • "Propaganda og offentlighet - samtaler med Noam Chomsky" av Noam Chomsky
  • "Herlige nederlag - artikler og intervjuer om litteratur og film" av Nikolaj Frobenius
  • "Høyt spill om Afghanistan" av Kai Eide