Frifant og budbringer

Journalisten i 100 år

av (forfatter) og Leif Gjerstad (forfatter).

Absolutt forlag 2017 Innbundet

I januar 2017 var det hundre år siden Kristiania Journalistklub startet fagbladet Journalisten. Siden da har både Norge og mediene gjennomgått en rivende utvikling, og den virkeligheten dagens pressefolk møter er tilsynelatende lysår unna den deres kolleger i KJ måtte bryne seg på. Likevel viser historien at mange av de utfordringene journalistene opp gjennom tidene har stått overfor har vært grunnleggende like. Det har handlet om kampen for ytringsfrihet, mot tekstreklame, for yrkesmessig status og faglige rettigheter med mer. Og selvsagt: Der flere enn to mennesker samles for å trekke opp retningslinjer for en virksomhet er det alltid fare for uenighet og konflikter. Så vel store som små. Alt dette - og mye mer - har preget Journalistens hundre år, og i «Frifant og budbringer» gjenfortelles bladets fascinerende historie. Boken er skrevet av Kathrine Geard og Leif Gjerstad. Begge er journalister og Leif har jobbet innen dagspresse, nyhetsbyrå og kringkasting, i mediebedrifter som Dagbladet, NTB, NRK og Journalisten. Han har også mange års erfaring som frilanser, og ga i 2016 ut boka «Rockefeller - 30 år». Kathrine er også fotograf med bakgrunn fra dagspresse og fagbladet Journalisten. Hun laget dokumentarfilmen «Veien til Eskilstuna» i 2014, og utga dokumentarboka «Det blir sikkert glede- kamerater i motstandskamp» i 2015. Boken kom ut i slutten av Januar og er rikt illustrert og er på 353 sider.

Forlag Absolutt forlag

Utgivelsesår 2017

Omtalt person Kristiania journalistklub Oslo journalistklubb Norsk presseforbund Norsk journalistlag