Friendly fire

2010 Heftet

Boken inneholder sytten noveller hvor forfatteren går tett inn på livene til vanlige mennesker i dagens Kairo og Egypt. Her handler det om generasjonskonflikter, korrupsjon, undertrykkelse og utroskap og om noen av de livsfarlige sammenstøtene mellom vestlige og arabiske måter å leve og tenke på.

Omtalt sted Egypt

"Jeg kan umulig publisere denne romanen," sa han fiendtlig.
"Hvorfor ikke?"
"Skjønner du virkelig ikke hvorfor?"
"Nei, vær så snill å forklar for meg."
"Fordi du sverter Egypt."
"Jeg sverter da aldri Egypt."
"Du gjør narr av vår store statsleder Mustafa Kamel."
"Jeg gjør ikke narr av ham. Jeg elsker og respekterer Mustafa Kamel. Det er hovedpersonen i boken, Isam Abdel Ati, som gjør narr av ham."

”Hvis jeg ikke var født egyptisk, skulle jeg ønske at jeg var det,” uttalte en gang nasjonalistlederen Mustafa Kamel.

Dette startet sommeren 2010 som en liste over bøker (skjønnlitteratur og andre bøker) som har gitt meg kunnskaper om Egypt - og da først og fremst Kairo og Alexandria. I februar 2011 utvidet jeg listen til å omfatte bøker jeg ikke har lest, men som jeg har skaffet meg og skal lese, eventuelt ønsker meg. Den politiske omveltningen i Egypt gjør det enda mer aktuelt å skaffe mer kunnskap om dette spennende landet og folket. Både skjønnlitteratur, essays og annen litteratur kan kvalifisere til en plass på denne listen!

Egyptiske forfattere har vært ledende i utviklingen av moderne arabisk litteratur, og i 1988 ble forfatteren Naguib Mahfouz (1911-2006) - som den første arabiskspråklige - tildelt Nobelprisen i litteratur.

"The Arab world also won the Nobel with me. I believe that international doors have opened, and that from now on, literate people will consider Arab literature also. We deserve that recognition."

-Naguib Mahfouz

• "Dagene som var - en egyptisk barndom" av Taha Husayn