Fremmedkrigerne

fra en norsk småby til Den islamske staten (IS)

Kagge 2016 Innbundet

De het Torleif Angel Sanchez Hammer, Sammiulla Khan og Abo Edelbijev. En vokste opp alene med sin filippinske mor, den andre hadde en drapsdømt far og den tredje hadde flyktet fra krig. Felles for dem var at de kom fra den gamle arbeiderklassebydelen Lisleby i Fredrikstad. Og valgte bort livet i Norge for å kjempe for Den islamske staten (IS).

De tre kameratene var blant totalt elleve menn som reiste fra Fredrikstad til borgerkrigen i Syria i løpet av to år. Gjennom nærgående intervjuer med venner og familie, samt unik tilgang til de norske IS-krigernes private samtaler, har journalisten Erlend Ofte Arntsen kartlagt Østfold-byens jihadistnettverk. Hvem var de? Hvorfor reiste de? Hva skjedde med dem? Historien om jihadistene fra Lisleby er en reise som starter med barndommens vennskap og ender i Syrias skyttergraver, der menneskeliv ikke lenger har noen verdi.

Lærerik, dramatisk og dypt tragisk - «Fremmedkrigerne» er den første boka om nordmennene som vervet seg til hellig krig for IS.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2016

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Fredrikstad Syria

En sterk, grundig og god dokumentar. Mer i bloggen min her

«Syk tilværelse i Syria da sjø. De e jo helt sundskutt å ihjelbomba hæle landet. Helt sykt. Heldigvis e de mye bra brødre hen da :) Kosa mæ te tider sjø...» skrev han til venninnen sin hjemme i Norge.

Tre trønderske konvertitter hadde forlatt Levanger for å gjøre jihad i Syria.

• "Flukten fra Syria - et land i ruiner. To presidenter. Tre familiers skjebner" av Linn Kongsli Hillestad
  • "En norsk terrorist - portrett av den nye ekstremismen" av Lars Akerhaug
  • "Norsk jihad - muslimske ekstremister blant oss" av Lars Akerhaug
  • "Siste jul i Kairo - en fortelling om de kristne i Midtøsten" av Lars Akerhaug
  • "Knutby - roman" av Jonas Bonnier
  • "Nesten menneske - biografien om Julius" av Alfred Fidjestøl
  • "Alt dette kunne vært unngått - en reise gjennom det nye Afghanistan" av Carsten Jensen
  • "I skyggen av sharia" av Mohammad Mostafaei
  • "Den jævla naboen - om nabokrangler, tujahekker og norsk smålighet" av Ronny Berg
  • "Dødsdømt i Kongo - kampen for friheten" av Kari Hilde Hodne French
  • "Fjordman - portrett av en antiislamist" av Simen Sætre