Fremmede på moloen

av (forfatter) og Toril Hanssen (oversetter).

Cappelen Damm 2018 Heftet

1 bokelsker følger dette verket.

I Fremmede på moloen utforsker den kritikerroste forfatteren Tash Aw det moderne Asias vitale kulturelle mangfold gjennom sin egen families historie.

Fra en drosjetur gjennom dagens Bangkok, via Kentucky Fried Chicken i Kuala Lumpur på åttitallet, til bestefedrenes farefulle båtreiser fra fastlands-Kina til Malaysia på 1920-tallet fletter Aw sammen fortellinger om å befinne seg på innsiden og utsiden. Slik skaper han et forbløffende levende portrett av en verdensdel som er fanget mellom en fortid som ikke slipper taket og en framtid som nærmer seg i stormfart.

Tash Aws korte og treffende personlige essay er på samme tid reflekterende, underholdende, politisk og vakkert skrevet, og gir et unikt innsyn i en verden av migrasjon og skiftende tilhørighet og identitet. Det skildrer forholdet mellom generasjonene i innvandrerfamilier på treffsikkert og bevegende vis, og viser hvordan den raske utviklingen fra én økonomisk klasse til en annen kan gjøre erfaringene besteforeldre, foreldre og barn forholder seg til så forskjellig at full forståelse nesten blir umulig.

Aws fortelling springer ut av hans families spesifikke kulturelle og geografiske bakgrunn, men fanger samtidig på glimrende vis opp hva det vil si å leve i vår globale verden i dag.

ISBN13 9788202534936

EAN 9788202534936