Fremmed i eget land

samtaler med den tause majoritet

Vigmostad Bjørke 2015 Heftet

I Fremmed i eget land kommer de som har blitt minoritet i eget land til orde, med sine beretninger, meninger, håp, sorg og bekymringer. Forfatteren har intervjuet mennesker i Groruddalen om hvordan de opplever innvandringen i sitt nærmiljø. Han har blant annet snakket med et pensjonistektepar, en alenemor, en lektor, grunnskolelærere, funksjonærer, en mann i tyveårene, et mobbeoffer og en kulturarbeider. Informantene er anonymiserte, og de fleste er fra noen bydeler i Oslo, der innvandringen har vært og er størst. Masseinnvandring til Norge er noe helt nytt, og det er på høy tid å undersøke hva vi kan lære av dem som har deltatt i dette samfunnseksperimentet. Fremmed i eget land spør ikke hva folk flest bør lære av elitene, men hva den politiske, akademiske og kulturelle eliten kan lære av vanlige folk som har personlige erfaringer med konsekvensene av innvandrings- og integreringspolitikken.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted Oslo

Det er mye å tenke over her, av hva intervjuobjektene forteller, om hvor vanskelig det blir å fortsette å bo i Groruddalen, når man blir en minoritet i eget land. Når de norske barna på skolen blir i mindretall, og noen også blir direkte mobbet fordi de er bare norske, vantro (kuffar), - og som blir sett på som mindreverdige av de som har islam som religion.
Kulturforskjellene er mange, problemene store, og det ser ikke ut som de blir mindre med årene. Spesielt når mange av majoritetsinnbyggerne har helt egne regler for liv og lære, og ikke så lett lar seg integrere i det norske samfunnet. Enkelte (eller egentlig ganske mange?) - lar seg overhodet ikke integrere idet hele tatt, men ser det som et krav at det er vi norske som skal integrere oss etter dem istedet.
Det ender ofte med at de fleste norske flytter vekk fra disse områdene, ut av Oslo.
Hvor går veien videre?
Med egne områder for innvandrede kulturer, og egne sharialover i de muslimske miljøene, slik som det har utviklet seg i England og flere andre steder i Europa ... ?
Mange er bekymret for utviklingen i Norge. Med god grunn.
Man merker det spesielt godt i Groruddalen.

Et annerledes og viktig perspektiv!

Det er absurd å snakke om å møtes på halvveien i eget land, det er omtrent som om noen må male om stua fordi en gjest ikke liker hvitt. Alle vil inn i en selvsikker, stolt kultur, ingen vil integrere seg i multikultipjatt. Alle ser opp til folk med selvtillit, innenfor grenser, selvsagt - det gjelder også når det gjelder land, folk, kulturer. Folk har jo flyktet fra feilslåtte samfunn, hvorfor skal vi tilpasse oss deres kultur?

De vil til et land der du slipper å jobbe. Der du får penger for å få barn. Det er jo en utopi for dem. Norsk utvandring til USA var noe helt annet, vi dyrket opp landet, vi var med på å gjøre USA rikere. I dag er det mange innvandrere som er med på å gjøre Norge fattigere.

Jeg kobler islam til andre totalitære ideologier, som nazisme og kommunisme. Jeg er ikke konspiratorisk, ikke i det hele tatt. Men ideologier styrer folk. Og det er absurd å tro på en gud som i ord og handling er mer primitiv enn et hvilket som helst moderne menneske i dag, slik mange muslimer gjør. Antisemittismen har en svært lang og fæl historie, mens ideen om islamofobi bygger på en tanke om at noe kan skje med muslimer i stort omfang. Islamofobien er hypotetisk. Holocaust er empiri, og jødisk. Og muslimene har sannelig sine egne "korstog", de har drevet med aggressiv krigføring mot andre, og de har stått bak omfattende slavehandel, de tok hele Nord-Afrika og det vi i dag kaller Midtøsten, med makt og koloniserte hele området. Er det noen som forlanger at de skal trekke seg ut av disse områdene?

Norge har ikke noe å lære av islam. Jeg er ateist selv, og er negativ til alle religioner. Vanlige vestlige mennesker er overlegne Koranen og islam. Hva skal vi lære - moralsk, vitenskapelig, sosialt? Islam har en utrolig primitiv gudsforestilling. Moderne samfunn har kommet lenger enn til pisking for alkoholinntak, steining for utroskap, dødsstraff for frafall, kappe hender for tyveri. Dette er reaksjonært, bakstreversk. Nei, ser ikke noen berikelse, overhodet ikke.

Keep asking as long as you are getting different answers.

• "Mullaløft" av Shabana Rehman
  • "Mot nasjonalt sammenbrudd - Norge i masseinnvandringens tid" av Halvor Fosli
  • "Norsk islam - hvordan elske Norge og Koranen samtidig" av Mohammad Usman Rana
  • "Der andre tier" av Sylvi Listhaug
  • "Det nye Babylon - hvordan Vesten mistet sin storhet" av Hanne Nabintu Herland
  • "Hymne til friheten" av Flemming Rose
  • "Selvmordsparadigmet - hvordan politisk korrekthet ødelegger samfunnet" av Ole Jørgen Anfindsen
  • "Rundlurt - om innvandring og islam i Norge" av Hege Storhaug
  • "Fryktens makt - frihet eller taushet i terrorens tid" av Vebjørn Kroll Selbekk
  • "Min kamp mot kalifatet" av Mike Peshmerganor
  • "Advarsel - svenske tilstander i Norge" av Einar Haakaas
  • "Balkanisering av Europa - hvordan populisme og innvandring splitter oss" av Sylo Taraku