Fremmed fugl

Bladkompaniet 1986 Heftet

Nøden tvang Rajas foreldre i det krigsherjede Finland til å "selge" henne til en norsk familie. Raja møter en verden full av mystikk og overtro, og hennes verden er hard og nådeløs, men også med løfter av kjærlighet.

Forlag Bladkompaniet

Utgivelsesår 1986

Serie Raija (1)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Nord-Norge

Jeg elsker denne bokserien og leser den om og om igjen! Synes den skildrer de forskjellige epokene tidsriktig og autentisk. Bente Pedersen har gjort grundig research for å få de historiske hendelsene og geografien så korrekt som mulig, noe som løfter disse bøkene opp til et eget nivå i "husmorporno" sjangeren.

Akkurat denne boka har jeg lest flere ganger - og det er jo en klassiker av Bente Pedersen. Om vesle Raija som blir sendt fra sine foreldre fra Finland under nødsårene, med samefamilien til Norge. Imidlertid tilbringer hun fem år sammen med Pehr og Ravna, og sin kjære Mik'kal, som etterhvert ikke bare var en storebror, men noe mye, mye mer. I Norge blir hun kjent med Reijo og hans far Antti - og norske Karl Elvejord, som skal bli hennes ektemann. Men selv om Raija gifter seg med Karl, og Mik'kal ekter Sigga, tilhører hjertene deres hverandre. Denne første boka er veldig sterk - med sterke personligheter. Foruten Raija og Mik'kal, ble jeg aller mest glad i Reijo og Ravna. Eller som Raija sa så fint en gang: "Ravna...Mor"

• "Frihetens lenker" av Bente Pedersen
  • "I skyggen av Raija" av Bente Pedersen