Fredstid

Gyldendal 2000 Innbundet

Dette er en kjærlighetsroman med demoner spøkende i bakgrunnen. Romanens handling er lagt til årene 1938-40 og utspiller seg hovedsakelig ved en innsjø i den italiensktalende delen av Sveits. Der møtes fire mennesker, den tyske skuespilleren Angelika von Giehse, briten Julian Fowles, som har kjempet i den spanske borgerkrigen, hans søster Judith og filosofen Manfred Eckhart. I skyggen av krigen som er i ferd med å bre seg i Europa, begynner de å fortelle hverandre historier, historier som kaster avslørende lys over fortiden og virker inn på det som kommer til å skje dem imellom.

Fredstid er en kjærlighetsroman med demoner spøkende i bakgrunnen. Romanens handling er lagt til årene 1938.40 og utspiller seg hovedsakelig ved en innsjø i den italiensktalende delen av Sveits. Der møtes fire mennesker, den tyske skuespilleren Angelika von Giehse, briten Julian Fowles, som har kjempet i den spanske borgerkrigen, og hans søster Judith, og filosofen Manfred Eckhart. I skyggen av krigen som er i ferd med å bre seg i Europa, begynner de å fortelle hverandre historier, historier som kaster avslørende lys over fortiden og virker inn på det som kommer til å skje dem imellom. Fredstid er en roman om drifter og mørke bindinger mennesker imellom, om dødsdrift og om tro på kjærlighetens livgivende kraft. Pål Gerhard Olsen (f. 1959) debuterte i 1985, og har utgitt en rekke romaner både for barn, ungdom og voksne.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205267909