Fredrik

av (forfatter) og Jo Tenfjord (gjendikter).

Gyldendal 2004 Innbundet

Markmusen Fredrik og vennene hans forbereder seg til vinteren. De andre samler mais og nøtter og hvetekorn og strå - mens Fredrik samler solstråler, farger og ord til kalde, mørke og lange vinterdager. Og når vinteren kommer, og det er slutt på maten, kommer Fredriks lager også godt med.

Drømmeren Fredrik . etterspurt klassiker endelig tilbake i salg. Få titler er så etterspurt som klassikeren Fredrik. Fra hele landet har bokelskere formidlet sitt ønske om at Fredrik må bli gitt ut på ny. Den lille markmusa har sjarmert lesere over hele verden i over 30 år.Fredrik og vennene hans forbereder seg til vinteren. Alle de andre musene arbeider flittig, mens Fredrik dagdrømmer seg gjennom innhøstningen. Men når vinteren kommer, har Fredrik likevel et verdifullt forråd han kan dele med vennene sine.«Fredrik, hvorfor arbeider du ikke?» spurte de andre. «Jeg arbeider jo,» sa Fredrik. «Jeg samler solstråler til kalde, mørke vinterdager.»«Barna elsket den! . Jeg vet at barna forstod mye av dybden i historien om diktermusen Fredrik. Boken vil garantert bli en flott katalysator for å kunne fortelle barn også i 2004 at vi trenger mer enn materielle ting for å ha et meningsfylt liv.»Sitat fra en meget hyggelig henvendelse til GBU av en som har vært i barnehagesektoren i 30 år om å gi ut boken på nytt.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205331686

EAN 9788205331686

"Fredrik", Leo Lionni
I dag fikk familien min en pakke i posten. Ei bok - ei vennebok.
Den handler om fem mus som stresser med å hamstre til vinteren. Fire hamstrer mat - en ser ut til å sløve og ta livet med ro. Men når vinteren er på sitt hardeste, kaldeste, ensomste, og det er lite med mat, forteller Fredrik hva han samlet på: gode minner. Han forteller om våren, farger, varme, og gir dem det håpet de trenger for å komme seg gjennom vinteren - sammen.

Fin bok om at vi trenger mer en mat og materielle ting for å overleve :-)

En gang så Fredrik nesten ut som han sov "Drømmer du, Fredrik?" skjente de da.
«Å, nei, jeg samler ord. For om vinteren er dagene lang og mange, og vi kommer til å slippe opp for ting vi kan snakke om».

Hvem rister snøfnugg? Hvem smelter is? Hvem lager styggvær? Og solgangsbris?
Og blad på firkløver og på lind?
Hvem tenner dagslys? Og måneskinn?

Fire små markmus med himlen til hjem
Fire små markmus…. just som oss fem.

En er en vårmus som sender skurer,
Så steller Sommer til blåbærsturer.
Og høstmus har med seg korn og nøtter.
Så kommer Vinter … med kalde føtter

Vi trenger fire, kan dere vite.
Tenk om et år hadde en  for lite!

Bøker som på en eller annen måte henger ved meg gjennom livet - på godt og vondt

• "Lille Blå og Lille Gul" av Leo Lionni
  • "Musa i bua og flere muntre musehistorier" av Alf Prøysen
  • "Herr Siml prøver å finne seg selv" av Kjell Erik Johnsen
  • "Lek for livet - observasjoner og forskning om barns lek" av Birgitta Knutsdotter Olofsson
  • "Pezzettino" av Leo Lionni
  • "Kuvenninnene" av Annlaug Auestad
  • "Tulla og mormor" av Lena Anderson
  • "Teskjekjerringa og den skjulte skatten" av Alf Prøysen
  • "Verdens fineste bjørnunger" av Sam McBratney
  • "Historien om den bitte lille konen" av Elsa Beskow
  • "Hei, Pingvin" av Polly Dunbar
  • "Den gretne marihøna" av Eric Carle