Franz Kafka

et liv

Tiden 1994 Heftet

Denne biografien gir et portrett av forfatteren av klassiske romaner som "Slottet", "Amerika" og "Prosessen", sistnevnte kåret til århundrets roman i Norge. Samtidig gis et bilde av en dramatisk periode i Europas historie.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1994

Omtalt person Franz Kafka

Noen bøker leser jeg pga tilfeldigheter. Jeg leste en israelsk krimroman der Kafkas "Brevet til faren" var nevnt. Og det var slik jeg kjøpte biografien på Finn.no - brukt selvsagt. I går leste jeg siste side. Jeg startet høsten 2014, og hadde en laaang pause frem til nå i mai 2015. Men heldigvis fortsatte jeg, og den ble bare bedre og bedre. Livet til Kafka endte så tragisk, og jeg må innrømme at det ble noen hulk da jeg leste slutten. Det ble mange blogginnlegg om den. Det har tatt mye tid. Men vel verdt det. Her er link til det første med viderelink til flere.

Men om historien blir skrevet av seierherrene, lager romanforfatterne den om etter sitt eget hode.

For mange år siden satt jeg en gang i bakken under Laurenziberg, i trist humør naturligvis. Jeg forsøkte å tenke igjennom hva jeg ønsket meg av livet. Det viktigste, eller det mest attråverdige ønske viste seg å være et livssyn (og - som en nødvendig del av det - evne til å overbevise andre om det ved å skrive) der livet bevarer sin naturlige, fulle stigning og fall, men samtidig kan sees, og ikke mindre tydelig, som et intet, som en drøm, en sveven.

Franz Kafka

For når det gjelder ubesluttsomhet, er det i hvert fall noe jeg kjenner til, faktisk er det det eneste jeg vet noe om ...

Franz Kafka (1907)

Jeg har hatt en reddsom uke. Har hatt altfor mye å gjøre på kontoret. Kanskje er det slik det alltid kommer til å være fra og med nå; man må jo tjene til sin grav. [...] I forrige uke passet jeg virkelig for gaten jeg bor i, den som jeg kaller 'Tilkjøringsrampen for selvmordere'. Den fører nemlig rett ned til elven, hvor man er i gang med å bygge en bro.

Franz Kafka (1908)

«Hele sitt liv følte Kafka at barndommen hadde forkrøplet ham og gjort ham uegnet til et liv blant de levende. Objektivt sett var forholdene han vokste opp under, ikke vesensforskjellige fra dem som kjennetegnet mesteparten av de jødiske middelklassehjemmene i Praha. Men følelsen av å være ulykkelig er for det første en høyst subjektiv opplevelse som bare har en overfladisk tilknytning til den objektive virkelighet. For det annet kan de fragmentariske fakta vi har om Kafkas liv i førskolealderen, fra 1883 til 1889, gi oss enkelte holdepunkter for å forklare hans lede og angst under en barndom som han aldri helt vokste ut av.»

• "Efterlatte fortellinger og skisser" av Franz Kafka
  • "Mord på Oxfordkanalen" av Colin Dexter