Franz Borkenau

Europa 1900-1957

essay

Dreyers forlag 2014 Innbundet

Franz Borkenau ble født i Wien i 1900 og døde i Zürich i 1957. Han var historiker, kommunist, journalist, eks-kommunist, politisk sosiolog, antikommunist og en av de første til å bruke ordet totalitarisme for å sammenligne fascisme, nazisme og sovjet-kommunisme. I løpet av sine 57 leveår jobbet han for Komintern i Berlin, reiste til den spanske borgerkrigen, var i eksil i Panama, ble venn med George Orwell i London, analyserte interne stridigheter i Sovjetunionen, grunnla en CIA-finansiert anti-kommunistisk organisasjon for europeiske intellektuelle og skrev grandiose teorier om den vestlige sivilisasjons vekst og fall.

Denne boka skulle egentlig være en bokversjon av Ola Innsets masteroppgave om Franz Borkenaus totalitarismebegrep. Isteden har det blitt en bok om Europas historie 1900 - 1957, sett gjennom Borkenaus aktiviteter og skriverier. Gjennom Franz Borkenau får vi et nytt blikk på Europas historie, og får også vite hvordan masterstudenten ble mer venstrevridd enn noen gang av å studere likhetene mellom kommunisme, fascisme, sosialisme og nazisme.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1900-1945 Etterkrigstiden

Omtalt sted Europa

Omtalt person Franz Borkenau

I følge omslaget forteller denne boken Europas historie i peroden fra tittelen, gjennom å følge Franz Borkenaus liv. Jeg tenkte i utgangspunktet det var litt ambisiøst for en såpass kort bok, men det lykkes i stor grad. Det er selvsagt ikke noe oversiktsverk, men for de av oss som har lest nok slike, fungerer denne boken utmerket. Den gir et generelt innblikk i historien gjennom å gjøre et dypdykk i noen bestemte tankeretninger og perspektiver, og gir slik et perspektiv på vår nyere historie som vil være utfyllende for de fleste.