Franske fristelser

opplevelser med kniv, gaffel og korketrekker

av (forfatter), Ruth Marten (illustratør) og Eirik Myhr (oversetter).

Damm 2003 Innbundet

Boken inneholder et knippe skildringer som skildrer de ypperste av Frankrikes gastronomiske gleder. Væpnet med kniv, gaffel og korketrekker oppsøker forfatteren små, bortgjemte restaurantperler, en sneglefestival, den skarpeste osten, den beste kyllingen, de rådyre trøflene, den perfekte omelett og en froskelårfestival. Underveis forfrisker han seg med noen av de flotteste vinene som finnes.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2003

Omtalt sted Frankrike

For nokre år sidan las eg Et år i Provence av Peter Mayle - ei lettlesen bok som eg kosa meg med. Såg derfor fram til denne. Må nok tilstå at eg sit att med blanda kjensler.

Nokre kapittel var fornøyelege: om dei skarpaste ostane, dei sjeldne trøflane - om korleis lage ein perfekt omelett, om froskelårfestival. Han greier å skildre gastronomiske opplevingar i ulike deler av Frankrike slik at ein nesten får vatn i munnen ( sjølv om froskelår aldeles ikkje står på mi liste....)

Men - etter vel halvlesen bok vart eg litt lei av mat og vinsmaking, sjølv om han varierer både råstoff, kulinariske rettar og ikkje minst: mange ulike festivalar og landsbyar.

Har bestemt meg for å "spare" dei tre siste kap til kveldslektyre - ein gong eg er i beit.... Terningkast: sterkt i tvil, kanskje noko midt på treet?

Det er, blir det sagt, flere oster i Frankrike enn det er dager i et år - enhver tekstur, fra smuldrende til nesten flytende, alle nyanser i aroma, fra barberbladskarp til fløtens fine mildhet - oster fra kuer, geiter og søyer, oster krydret med urter, oster stikkende av pepper, marinert i olivenolje, modnet på senger av strå.

Jeg liker kuer. Det er noe veldig beroligende ved dem. Det er sjelden man ser at de skynder seg. På litt avstand utstråler de sinnsro, langsomme bevegelser, viftende haler, fredsommelige og pittoreske. På nært hold legger du merke til deres øyevipper, kjevenes jevne, ovale bevegelser mens de tygger drøv, og det faktum at de er innkapslet i gjørme fra brystet til hovene.

Det finnes en del bøker som har et spesielt fokus på mat og drikke.
Kulinarisk litteratur, rett og slett.

Ikke kokebøker - selv om mange av bøkene inneholder også matoppskrifter.

Her er det altså snakk om skjønnlitteratur som leses med vann i munnen og en anelse av deilige dufter i nesen...

Helst vil jeg ha bøker på norsk på denne listen, men unntak kan taes til vurdering.

Takk til alle som kommer med velsmakende forslag!

Bon appétit! Enjoy! Vel bekomme! Hyvää ruokahalua! ¡Buen provecho!
Bom apetite! Vælgagnist! Jó étvágyat! Verði þér að góðu!
Dobrú chuť !
Ith gu leòir! Bonum appetitionem! Selamat makan! Kia mākona!

• "Hotell Pastis" av Peter Mayle
  • "Jakten på det stjålne Cézanne-maleriet" av Peter Mayle
  • "Et godt år" av Peter Mayle
  • "Kokk på ville veier - jakten på det perfekte måltid" av Anthony Bourdain
  • "Alltid Provence" av Peter Mayle
  • "Til minne om en morder" av Pascal Engman
  • "Franske kvinner blir ikke fete - kunsten å spise med nytelse" av Mireille Guiliano
  • "Beijing koma" av Jian Ma
  • "Kinas tause generasjon" av Xinran