Franny and Zooey

Penguin 1994 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Penguin

Utgivelsesår 1994

Format Paperback

Språk Spanish

Jeg tror ikke jeg har sjanse til å gjengi så inderlig varmt som jeg føler for denne boken. Den kan siteres fra første til siste side.
Salinger makter å skrive så enkelt og så komplisert, på samme tid. Og det er nettopp hva han må gjøre, for å gripe denne stemningen noen av oss opplever, og deler med Franny and Zooey - et kaos av intellektuelle paradokser, eller intellektualiserte følelser som ubønnhørlig tar overtaket.

Let's just try to have a marvelous time this weekend. I mean not try to analyze everything to death for once, if possible. Especially me. I love you

"Faen ta," sa han, "livet har sine lyse sider. Vi er da også noen idioter som mister sansen for det. Alltid, alltid, alltid skal vi forbinde hver jævla liten ting som skjer med vårt eget ynkelige usle selv."

The Bennington-Sarah Lawrence type looked like she'd spent the whole train ride in the john, sculpting or painting or something, or as though she had a leotard on under her dress.

"Jeg er ikke redd for å konkurrere. Tvert imot. Skjønner du ikke det. Jeg er redd for at det er nettopp det jeg vil - det er det som skremmer meg. Det var derfor jeg sluttet ved teater-avdelingen. Bare fordi jeg er så håpløst svak for andre menneskers mening, så glad i applaus og anerkjennelse - gjør det ikke bedre. Jeg skammer meg over det. Jeg er lut lei av det. Jeg er lei av å være for feig til ikke å tørre å være et null. Jeg er trøtt og lei av meg selv og alle dem som endelig skal gjøre seg bemerket." Hun tidde og grep plutselig melkeglasset og førte det til munnen. "Det var det jeg visste," sa hun og satte glasset fra seg igjen. "Dette er noe nytt. Tennene mine oppfører seg ikke som de skal. De klaprer. Jeg holdt på å bite i stykker et glass forleden dag. Du skal se jeg er riv ruskende gal uten å vite om det"

Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte gjennom hele serien!

Utvalgt av The Independent:

Alle bøkene referert til i Gilmore Girls, part 1.
Minus et par stykker jeg ikke fant. Her skal det leses! :)

• "Raise High the Roof Beam, Carpenters and Seymour - an Introduction" av J. D. Salinger
  • "For Esme - with Love and Squalor - and Other Stories" av J.D. Salinger
  • "Nine Stories" av J.D. Salinger
  • "Stockholm sier" av Victoria Durnak
  • "Cosmopolis" av Don DeLillo
  • "Invisible monsters" av Chuck Palahniuk
  • "Black Hole" av Charles Burns
  • "Katalognr. 49" av Thomas Pynchon
  • "De skrekkelige barna" av Jean Cocteau
  • "Tender is the Night - A Romance (Penguin Modern Classics)" av F. Scott Fitzgerald
  • "Begge deler" av Ali Smith
  • "Infinite Jest" av David Foster Wallace