Fra slott til slott

av (forfatter) og Kari Risvik (oversetter).

Agora 2017 Innbundet

Romanen "Fra slott til slott" (1957) er aldri tidligere oversatt til norsk. Her skildres forfatterens motgang og viderverdigheter under andre verdenskrigs avslutning. Han er fattig og sjuk og flykter gjennom et brennende Europa sammen med sin kone Lili og katten Bébert. Gjennom hans klagende, selvmedlidende tone, hører leseren den unike stemmen til et menneske, en taper, en likemann.
Louis-Ferdinand Céline (1984 ¿ 1961) er sammen med Marcel Proust 1900-tallets viktigste franske forfatter. Han var lege og arbeidet i Paris fattigkvarter. Hans forfatterskap var helt særegent og brøt ikke minst med datidens strenge estetiske normer. Romanene hans gir uttrykk for hans egenartede verdensbilde og fremmedgjøring. Etter krigen ble han dømt til ett års fengsel in absentia for sitt samarbeid med de nazistiske okkupantene. Som litterær fornyer har han påvirket forfattere som Samuel Beckett, Henry Miller, Charles Bukowski med flere.

Forlag Agora

Utgivelsesår 2017