Fra ørken til paradis

gamle klostre i Egypt

St. Olav forlag 2014 Heftet

Til Egypt reiser man vanligvis for å se pyramidene i nord, templer og graver i Luxor, Abu Simbel i syd. Pater Aage Hauken OP har foretatt en annerledes ekspedisjon i Egypt enn det turister vanligvis gjør. Han har dessuten ikke vært turist i det hele tatt, men pilegrim til en gammel kristen verden - den koptiske, egypternes egen form for kristendom. Hovedattraksjonen har denne gangen vært klosterverdenen, særlig de eldste anleggene, slik de oppsto da eremitter slo seg sammen og dannet fellesskap. Dette skjer i Egypts ørken, eller i grensestrøkene mellom ørkenen og det grønne beltet langs Nilen. Han beveger seg i fortid og nåtid samtidig, for vi lever midt i en klosterrenessanse i Den koptiske kirke: Gamle steder er blitt gjenreist og har fått nytt liv. Det som for noen hundre år siden var risikofylte reiser til klostre i forfall - eller rett og slett i ruiner - er i dag lett å nå frem til.

Klostrene er viktige brobyggere mellom to ståsteder: fortid-nåtid. For kristendommen kan aldri bli historieløs, det er en luksus vår samtid gjerne boltrer seg i. Klostervesenet er kirkens vertikale akse, den som alltid våker og ber, som søker mot høydene, som ikke går trett. De er del av arven fra den udelte kirke, fra det første årtusen.

AAGE HAUKEN er dr.theol. og dominikanerpater og har en lang merittliste som fag- og skjønnlitterær forfatter, organist/komponist og akademiker.

Forlag St. Olav forlag

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted Egypt

Boken er todelt; kapitler med reiseskildringer veksler med kapitler som redegjør for forfatterens studier i Oxford med en arkimandritt som ledd i hans religiøse utdanning. Det er en interessant bok, som imidlertid skjemmes av et myldrian av skrivefeil. Forlaget kunne med fordel ha spandert en runde korrekturlesning på manuskriptet.

• "Jakten på Sigurd Jorsalfare" av Øystein Morten
  • "Jakten på Olav den hellige" av Øystein Morten