Fra ånd til munn

575 anekdoter

av (redaktør) og Finn Graff (illustratør).

Hegnar media 2017 Innbundet

Slik krydrer du dine taler, foredrag og presentasjoner.

Samlet av Niels Chr. Geelmuyden - Illustrert av Finn Graff

- Vi går ikke av veien for en narr, sa to av Ludvig Holbergs fiender truende da de påtraff dikteren i et smalt smug. - Men jeg går gjerne av veien for to, svarte Holberg og tok et skritt til siden.

Munnen er vår største legemsåpning. Det som kommer ut av den kan forferde, forføre, forvirre, begeistre og forundre. Noen ganger på en slik måte at det huskes gjennom tiår eller århundrer. Ord kan stikke som spyd og snu en situasjon. Andre ganger er replikker i stand til å lege sår, bygge bro eller utløse latter.

I denne samlingen, som består av 199 norske og 376 utenlandske anekdoter, finner man hele spekteret. Persongalleriet spenner fra Marit Bjørgen og Sputnik til Sokrates, Händel og Leonard Cohen. Her finner man ånden som slår, ånden som spår og ånden som flår. En gullgruve du vil kunne ha glede, latter, ettertanke og nytte av i lang tid.

I taler, foredrag og presentasjoner vil treffsikre anekdoter ofte gjøre like stor suksess som i selskapslivet.

Anekdotene er samlet, utvalgt og formidlet av den prisbelønnede ordkunstneren Niels Christian Geelmuyden.

Samlingen er illustrt av Finn Graff, Norges fremste avistegner og portrettør, prisbelønnet nasjonalt og internasjonalt for sin satiriske begavelse. Niels Christian Geelmuyden (1960) er statsviter, skribent og forfatter. For mange vil han være kjent fra sine faste portrettintervjuer i Kapital gjennom 25 år. Geelmuyden har utgitt 33 bøker.

Forlag Hegnar media

Utgivelsesår 2017

Genre Humor

Georg Johannesen
(1931-2005)
Georg Johannesen ble en gang spurt av sin datter om hva hun burde studere. Datteren tenkte vel i en alder av 20 år at det kunne være lurt å spørre sin svært kunnskapsrike far til råds. Slik gjenga han rådet overfor Kapital i datterens leilighet på Majorstuen flere år senere:
- Du må ikke finne på å bli filolog, som din far. Da blir du bare fattig og snill og uten virkning på noen. Ingen hører på lærde mennesker i Norge. De må i det hele tatt avstå fra alle de humanistiske fag. Humanisme forstår man ikke bæret av i vårt samfunn. Du må heller ikke studere psykologi, for da blir du en dum svindler. De andre samfunnsfagene må du også droppe. De gjør deg i beste fall til en intelligent svindler, i verste fall til regjeringsmedlem. Og så må du ikke studere økonomi, for da blir du gal eller grisk eller begge deler, sånn som Trygve Hegnar.
Jamen pappa, sa hun, hva i all verden skal jeg bli? Botaniker, sa jeg. Nå er hun zoolog.

Thomas Stearns Eliot
(1888-1965)
Forleggeren Robert Giroux spurte en gang dikteren og dramatikeren T.S. Eliot om han var enig i den utbredte forestillingen om at de fleste forlagsredaktører er mislykkede forfattere. — Ja, jeg antar at endel redaktører er mislykkede forfattere, men det er også de fleste forfattere, svarte Eliot.

Kennedy
(1917-1963)
Kennedy inviterte en nobel forsamling av tidligere nobelprisvinnere til en mottagelse i Det hvite hus oppunder jul i 1962. Presidenten ønsket velkommen ved å si at dette nok må være den største ansamling av intellekt som noen gang har inntatt et måltid her i huset.
— Med mulig unntak av de gangene Jefferson spiste her alene, la han til.