Four

A Divergent Collection (Divergent Series)

Katherine Tegen Books 2014 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Katherine Tegen Books

Utgivelsesår 2014

Format Hardcover

Gillade inte den släpiga amerikanske gubbrösten som läste in boken. Four (!) vänta tills den kommer på svenska eller norska istället...

Jeg har hatt lyst til å lese denne boka lenge, så da var jeg veldig glad da jeg fikk den til bursdagen min (yay!) Så da måtte jeg selvfølgelig prøve å få lest den så fort som mulig. Derfor tok jeg Four: A Divergent Collection med til Nederland, sammen med noen andre bøker. Og jeg rakk å lese en del av boka i Nederland, men jeg leste den ferdig da jeg kom hjem igjen.

Four: A Divergent Collection inneholder 7 noveller, og alle leses fra Four's synsvinkel. De 7 novellene er som følger:

The Transfer
The Initiate
The Son
The traitor
First Jumper-Tris
Careful, Tris
You Look Good, Tris

Jeg likte alle novellene kjempegodt, og er glad for å få et større innblikk over livet til Four, og hvordan han hadde det før Tris kom inn i bildet. Nå føler jeg at jeg forstår ham bedre; hvorfor han oppfører seg som han gjør, hvorfor han er den han er. Det var det jeg likte best med boka.

Noe som jeg synes er ganske interessant, er at Veronica Roth opprinnelig startet å skrive Divergent med Four som hovedperson, men hun endret det, fordi hun følte at Four ikke kunne brukes til å fortelle historien hun ville fortelle. Jeg visste dette før jeg leste introen til boka, men jeg følte for å ta det opp, fordi det morsomt med sånn informasjon, spesielt når det gjelder en av yndlingstrilogiene mine.

Noe som jeg var mindre begeistret for, men som egentlig ikke var et problem, var at det ikke var så mye spennende som skjedde. Det var aldri noe høydepunkt i hver av novellene, følte jeg, selv om jeg synes alt var utrolig interessant å lese om. Men ingenting ledet til et stort spenningsklimaks. Det var ikke et stort problem, egentlig, men jeg ville bare nevne det. . .

Bortsett fra det, så er boka en av mine favoritter, og det er fordi jeg elsket å hoppe tilbake i Divergent-serien. Jeg har savnet denne serien, og hadde høye forventninger til denne boka, Selv om mange sier at den er kjempedårlig. Tvertimot, mener nå jeg. Det var kjempekoselig å lese Four: A Divergent Collection!
Opprinnelig publisert her!

Innhold
I boka «Four – Tobias’ historie» (originaltittel: Four: A Divergent Collection) blir leseren presentert for deler av Divergent-seriens handling, sett gjennom øynene til Tris’ instruktør, kjæreste og venn, Tobias. Boka er delt inn i flere kortere snutter fra Tobias’ liv, kalt Fraksjonsbyttet (The Transfer), Aspiranten (The Initiate), Sønnen (The Son), og Forræderen (The Traitor). Etter bokas slutt er det inkludert ekstrascener sett fra Tobias’ perspektiv; «Første hopper – Tris!», «Forsiktig, Tris» og «Du ser bra ut, Tris».

Bokas handling begynner med en beskrivelse av Tobias’ hverdag under farens voldelige regime, hvordan frykt, usikkerhet og trass preger livet hans. Handlingen beveger seg videre til Tobias velger sin nye fraksjon, og hans forsøk på å få en ny identitet og tilpasse seg sitt nye liv. De tre første delhistoriene i boka foregår i løpet av de to årene Tobias tilbringer i Fryktløs før Tris’ historie begynner. I den siste delhistorien, Forræderen, har Tris allerede tilbragt en tid som aspirant i Fryktløs, og denne historien strekker seg ut i «Divergent»-bokas tidslinje. I denne siste delen får leseren ta del i flere scener som også er skrevet i «Divergent», men denne gangen fra Tobias’ synsvinkel.

Tema/idé/budskap
I starten av boka forteller forfatteren at hun i utgangspunktet begynte å skrive «Divergent» ut fra synsvinkelen til Tobias, men at hun ikke syntes fortellerstemmen ble helt riktig for historien hun ville fortelle. Derfor ble «Divergent» lagt bort i fire år, til hun begynte å skrive historien på nytt, med Tris som hovedkarakter. Det virker som at Four er blitt gitt ut for å gi leserne et bedre innblikk i Tobias’ liv, følelser og tanker. I Divergent-serien er Tobias en noe mystisk karakter som det er vanskelig å forstå. Four, derimot, presenterer en gutt, deretter en ung mann som etter et liv i isolasjon er usikker på hvordan han skal forholde seg til andre mennesker, og derfor følger enkle regler for hvordan han skal oppføre seg. Boka gir et godt innblikk i Tobias’ liv, som leserne ikke har hatt mulighet til å få i Divergent-serien. I tillegg gir boka en god beskrivelse av følelser som frykt og panikk, det kan virke som om den delvis er skrevet til dem som sliter med dette, for å vise at de ikke er alene.

Personlig vurdering
Jeg lånte denne boka som e-bok fra biblioteket, etter jeg plutselig fikk en impuls om at denne måtte jeg lese. Jeg har lest Divergent-serien tidligere, og synes den var tung å komme seg gjennom; ikke min favorittserie. Tris’ karakter føltes aldri helt riktig for meg; selv om jeg forstod hvordan hun tenkte, og hvorfor hun oppførte seg som hun gjorde i Divergent-serien, likte jeg henne aldri. Og jeg må si at det er en spesiell følelse å få fullt innblikk i noens tanker og følelser, høre alle grunnene deres – og likevel mislike dem.

Tobias, derimot, stod alltid for meg som en mye mer interessant karakter, en jeg gjerne skulle ha likt å vite mer om. Å få innblikk i hans tanker og følelser gjennom Four var noe helt unikt. Tobias’ karakter gjenspeiler mange følelser og tanker som jeg selv kan kjenne igjen. Som en ekstra bonus var ikke Four tung å komme seg igjennom på samme måte som bøkene i Divergent-serien. Jeg synes dog at de tre ekstrascenene som var beskrevet etter bokas slutt, kanskje var litt unødvendige, men selvfølgelig har leseren muligheten til å la være å lese disse.

Jeg leste Divergent-serien på engelsk, og må innrømme at jeg var skeptisk til den norsk-oversatte versjonen av Four, men jeg ble ikke skuffa. Oversetteren (Torleif Sjøgren-Erichsen) har gjort en god jobb, og den eneste store forskjellen fra den engelske versjonen er navnet på fraksjonene.

Jeg kan ikke anbefale å lese denne boka hvis du ikke på forhånd har lest «Divergent». Four er helt åpenbart en ekstrabok, ikke en del av hoved-triologien, og passer for dem som har interesse for serien og kunne tenke seg å se ting fra en annen vinkel. Likevel syns jeg at Tobias’ karakter er mye mer interessant enn Tris, og jeg vil si at det er et «must» for alle som har lest hovedserien, å også lese Four. Det er verdt det. Det lover jeg.

disse bøkene treffer- bare må lese - må lese det er fantasy men desverre altfor sansynlig - alikevel

“Dead people can be our heroes because they cant disappoint us later; they only improve over time, as we forget more and more about them.”

• "The Assassin's Blade - The Throne of Glass Novellas" av Sarah J. Maas
  • "Revealed (House of Night)" av P. C. Cast