Fotografens hemmelighet

av (forfatter) og Svein Svarverud (oversetter).

Bastion 2016 Innbundet

Barbara har fortalt sine to barn lite om sitt ekteskap med en av Storbritannias mest kjente fotografer ...

Når datteren Sophie bestemmer seg for å organisere en stor utstilling av sin fars arbeider, blir gamle bilder hentet frem fra støvete esker. Men med bildene kommer det også frem historier og hemmeligheter som endrer alt det Sophie tror hun vet om livets utfordringer og kjærligheten.

Fotografens hemmelighet er en rørende og medrivende roman skrevet av Nick Alexander, en av Storbritannias mest populære forfattere. Bare i Norge har han solgt over 50 000 bøker.

Forlag Bastion

Omtalt tid 1945-1999 1939-1945 2000-tallet

Omtalt sted Storbritannia

Ut av skuffelse og irritasjon er jeg fristet til å gi denne boken en treer, men i og med at jeg likte store deler av den får den likevel en firer. Det var slutten som skuffet meg, den føltes opplagt og samtidig litt brå, jeg satt igjen med en følelse av om dette virkelig var alt? Jeg hadde gjettet plottet for lenge siden, synes ikke forfatteren burde hintet så mye til plottet tidligere i boken. Boken begynner med å fortelle om en kvinne med to barn i 1940, under krigen. Gode skildringer, og en spennende historie. Men, så etter hvert, blir vi presentert nye karakterer og handlingen er lagt til 2012. I denne overgangen synes jeg historien blir mer klisjé og at karakterene ikke er like interessante. Videre i boken skifter, som i så mange andre bøker, handlingen mellom disse to historiene. Jeg synes historien som starter i 1940 både er mer spennende og bedre skrevet. Selv etter at jeg skjønte plottet, leste jeg videre, men bare på grunn av denne første historien. Jeg håpet at jeg kanskje hadde tatt feil, og at det likevel ville være noe som overrasket meg, men det var det dessverre ikke. Ikke noen stor leseropplevelse, men en grei og lettlest bok. Av og til er det akkurat det man trenger.

Ikke slåss med griser. Begge to kommer til å bli dekket i skitt, men det er bare grisen som liker det.

• "Den savnede søsteren" av Dinah Jefferies
  • "I det siste regnet" av Janesh Vaidya